Perényi Balázs Szophoklész Philoktétészérõl
Engesztelhetetlen gyûlölet, a múlt vétkeibõl sarjadzó harag ejti rabul Philoktétészt. Mucsi Zoltán nagyszabású alakításában megmutatkozik a klasszikus hõs (tragikus) emberi nagysága. Pedig Philoktétész szánalmas roncs, arca betegesen sárga, szeme ijesztõen véres, karja gacsosan görbül, beteg lábfeje bénán csüng.
"Jaj boldogtalan emberek, kik hétköznapi életet nem élhetnek" – gyászolja a Kar Philoktétészt, a tragikus sorsú harcost, aki már a trójai ostrom előtt legyőzetett. Puszta szigeten hagyta őt a görög sereg Odüsszeusz tanácsára, mert nem bírták elviselni kígyó marta lábának bűzét, és zavarta áldozataikat a bűntelenül szenvedő átkozódása. A sors bizarr játéka, hogy éppen a háború első áldozata veheti csak be Tróját. Tíz év és tengernyi szenvedés után a megfáradt és megfogyatkozott görög sereg jóslatot kap, miszerint Héraklész íja – Philoktétész büszkesége – és az önszántából a gyűlölt görögökkel harcoló nyomorult segítségével diadalmaskodhatnak. Odüsszeusz a halott Akhilleusz fiát, a dicsőségre szomjazó ifjú Neoptolemoszt, akinek nem volt része Philoktétész elárulásában, viszi magával a szigetre: ő talán képes lehet visszacsalni a kitaszítottat. Hármójuk tragikus játszmái – önfeladás, megalkuvás, ármány, hazugság, zsarolás és fenyegetés – adják Szophoklész talán legkiábrándultabb drámájának cselekményét.
Koltai M. Gábor rendező és Sediánszky Nóra dramaturg a három alak intenzív drámájára fokuszál. Az előadás szövegkönyvének jó része Jánossy István fordításából készült, de felhasználták a korábbi magyarítások – Arany János, Csengery János, Csiky Gergely – néhány fordulatát is. Megfogyatkozik a szereplők száma, akik a kortalanul modern, halak díszítette falból, ajtóból, valamint négyzetes ereszcsatorna ölelte alacsony pódiumból (jelmez-díszlet: Vereckei Rita) álló puritán, kamaraszínházi térben a színre lépnek. Az álhírt – Odüsszeusz hajója közelít, hogy Philoktétészt magával hurcolja – nem egy álruhás kereskedő összeesküvő, hanem az egyszemélyes Kar közli. A Kar „nem eleven fal, amit a tragédia emel maga köré azért, hogy a való világtól elhatárolja magát" (Schiller), de nem is saját akarattal, jellemmel bíró individuum. Antik klasszikusok színrevitelének kulcskérdése, hogy mit kezd a modern „individuális színház" a karral. A kar eredetileg a tragédia szimbolikus tere – a nyilvánosság, a közösségi élet fóruma. Az alkotók nem hagyják el a Kart, pedig megtehetnék, ahogy megtette ezt Heiner Müller is, akinek Philoktétészéből számos anakronisztikusan nyers („Bár magam válnék gyilkos lövedékké. Mely öl, és közben azt is érzi, amit tesz") mondatot és XX. századi illúziótlan történelemszemléletet kölcsönzött a bemutató. „Én egy kicsit még lábatlankodom itt" – mondja a nyomorék főhős, ami az alkotók groteszk betoldása.
|
Az előadás hősei azonban értékesebbek, mint Müller
lelketlen, vadul hataloméhes ragadozói. Hordoznak valamit a tragikus hősök
formátumából. Sorsuk tragikus elrendelés. A Kar és egy félisten testesíti
meg a végzetet. Menszátor Héresz Attila jelképes, a cselekmény fölé emelkedő,
kíméletlenül kimért, hidegen fölényes alak, elegáns fehér zakójában olyan, mint
egy gyarmatosító. Arca se rezdül, hangját sem emeli, lépéseit se gyorsítja.
Szophoklésznél az ifjú hőst kísérő kortársak (a kar) – még a
szereplőknél is önzőbb, korlátoltabb, romlottabb csapat – teszik a dolgukat
akkurátusan és (karhoz mérten) rendkívül aktívan. Menszátor Héresz
Attila figurája nemigen avatkozik a cselekménybe, leginkább oldalt
hátul üldögél és hímez: a többiek „úgyis megjárják útjukat". Szimbolikus
alak, maga a sors (fonállal bíbelődik, papírhajóval játszik), aki ha fehér
kalapot tesz fejére, máris a megbékülést hozó deus ex machina megtestesítője
lesz: csodatevő Héraklészként ügyködik. Többször felharsan Verdi, A végzet
hatalma nyitánya. Az előadás ironizál a sorsszerűséggel, de mégsem vonja
vissza érvényességét.
Engesztelhetetlen gyűlölet, a múlt vétkeiből sarjadzó
harag ejti rabul Philoktétészt. Mucsi Zoltán nagyszabású alakításában
megmutatkozik a klasszikus hős (tragikus) emberi nagysága. Pedig
Philoktétész szánalmas roncs, arca betegesen sárga, szeme ijesztően véres,
karja gacsosan görbül, beteg lábfeje bénán csüng. Epileptikus rohama rémületesen
hiteles „színészi mutatvány", tényleg hihető, hogy megölnék azzal, ha vergődő,
kifacsart tagjait lefognák. Nemcsak gyűlöletében grandiózus alak Philoktétész,
emberszeretete, bizalma is kivételes. Provokálóan jóságos. Eredendő humánumát
nem marta szét az évtizednyi magány: megmaradt jóindulata. Feltétlen bizalommal
kúszik Neoptolemoszhoz, hogy átölelje. Maradt benne empátia, együtt
gyászol a fiúval ő, aki mindenkinél többet szenvedett. Keserűség és naivitás,
harag és szeretet sajátos összeforrásának felmutatása kivételes
színészegyéniséget követel. Mucsi Zoltán jelentős Philoktétész. Elhagyottságról,
egyedüllétről, az élet elmúlásáról megszerzett tudásának esszenciája egy-egy
sűrű mondata.
Odüsszeusz formátumos ellenfél. Huszár Zsolt zárt, fekete
ballonkabátjában szoborszerű mozdulatlansággal áll az első járás (az előtérbe
vezető ajtó) közelében. Jelenléte ideiglenes, ha küldetése véget ér, indul
rögvest. Egyszer sem megy át a másik oldalra! Egyszer ugyan magabiztosan beül
Philoktétész rozzant, könyvekkel kitámasztott fotelébe. (Philoktétészt
barna zakójában szemétre hajított értelmiséginek is láthatjuk. Ezen a szigeten a
műveltség szimbólumai is bútoralátétté silányulnak.) Virtuózan, meggyőzően
érvel. Erős ember, alig gesztikulál. Tehetséges, előre megfogalmazza a
„sajtóhírt", amivel majd megmagyarázza, hogyan halt meg Philoktétész,
ha mégis meg kellene őt ölni. A manipuláció bravúros megoldásai, a hatékony
érdekérvényesítés már nem szórakoztatják. „Zeusz, tudd meg, Zeusz, ki e földön
uralkodik, Rendelte így – én csak parancsait teszem." A végzet kvalitásos,
örömtelen végrehajtója, fáradt és kiégett harcos Odüsszeusz. Neoptolemosz:
Kovács Krisztián – ruganyos, megnyerő ifjú. Át akarja venni apja helyét a
mitológiában, ő akar lenni a legnagyobb hős. Az ajtó párkányába kapaszkodva
húzódzkodik néhányat beszélgetés közben. Kezdetben vehemensen ágál az ellen,
hogy hazugsággal érjen célt, később kiábrándítóan simán rááll a dologra.
Belelendül a hazugságba, még apja halálát, gyászát is belekeveri. Az eredetiben
a fiatal hős megvallja árulását, a Stúdió „K" előadásának világképe
illúziótlanabb: az ájulásból magához térő főhős pillantja meg Odüsszeuszt, és
ért meg mindent. Ez a Neoptolemosz félúton van Heiner Müller Philoktétészt hátba
szúró gazembere és Szophoklész önmagát megtagadó tiszta jellemű harcosa között.
A színészek majdnem maradéktalanul feltöltik meghúzottan is hosszú –
tíz-tizenkét soros – megszólalásaikat. Fojtott feszültséggel, méltósággal, ám
enyhe monotóniával gördül előre a cselekmény. Világos a térszervezés, a kisszámú
akció és mozgás mindig jelentést nyer, élesre fogalmazottak a szituációk,
plasztikusak a státusjátszmák.
|
Szophoklész:
Philoktétész
(Stúdió
„K")
Heiner Müller és John Jesurun szövegeinek felhasználásával.
Dramaturg: Sediánszky Nóra. Díszlet-jelmez:
Vereckei Rita. A rendező munkatársa: Gyulay Eszter.
Rendező: Koltai M. Gábor.
Szereplők: Mucsi
Zoltán, Huszár Zsolt, Kovács Krisztián. Kar: Menszátor Héresz
Attila.