Láttunk már Howard Baker drámát Kaposváron, kicsit abszurdba hajló, de alapban rea-
lisztikus darab volt. Ám ez a mostani annyira különleges, megfoghatatlan, - bizony, jó ideig
csak értetlenül figyeltük a színészek érzékletes játékát, de se a történések, se a szere-
pek nem voltak világosak. Aztán lassan kirajzolódott a stilizált cselekmény, fokról-fokra ej-
tett ámulatba a nagyszerű előadás.
A törökök Bécset ostromolják, a Császár és Hadvezére szervezi a védekezést, a lakosság
éhezik. Egy szelet kenyérért bármit meg lehet vásárolni,
Orphuls pap enélkül is uralja Su-
sanna polgárlány érzelmeit. Az ellenség által megerőszakolt, megcsonkított, teherbe ej-
tett Katrin híressé szeretne válni, röpcédulán terjeszti tragédiáját. Szövevényes szerelmi
szálak szövődnek, Nyakó Júlia Császárnője a délceg hadvezérért rajong, az burkolt for-
mában a papért. Négyes/!/ anyaszerepben örülhetünk Molnár Eriká-nak, különösen em-
lékezetesek bibiliai átkai és az, ahogy pap fiát érseki karrierre ösztönzi.
Koltai M.Gábor példátlan bátorsággal nyúl az extrém anyaghoz, erős szituációkat teremt,
tempója és színészvezetése hibátlan. Alaposan elrugaszkodik a naturalitástól, az abszurdi-
tások mégis megőrzik valós hitelességüket. Sokat segít a zene és Ondraschek Péter jel-
mez-együttese, Vereckei Rita játékterének központi eleme egy dönthető orvosi szék.
Rezignált megfigyelőként festi a csataképet, kommentálja az eseményeket Lovas Dániel,
nagyívű monológjában
élettörténetét mondja el. A celebségre törő Katrin szülését a tel-
jes udvar szemléli, Spilák Lajos finom gesztusokból építkező Császára, a sebesült polgár-
lány iránt különc módon vonzódó Starhemberg vezér, Menszátor Héresz Attila, aki hős-
szoborból fokról-fokra
válik emberré.
A nyíltszíni szülés drámaiságát Homonnai Katalin félelmetes sikolyai fokozzák, a fantaszti-
kus színésznő szemünk láttára hal bele az életadó akcióba. A legösszetettebb karaktert,
a gyenge jellemű - erős akaratú papot Nagypál Gábor állítja elénk, színpadi létezésének
millió titkos
rezdülése van, kiismerhetetlen, vonzóan izgalmas. Közjátékként résztvevői le-
szünk egy dramaturg-kritikusi konferenciának, a közönség soraiban tomboló vitában az
Ő
egyetlen hisztérikus felkiáltása a döntő: "Üzenet!" A másik kulcsfigura itt, a józanabb nő-
vért eddig is kiválóan játszó Hay Anna, aki elváltozott hangon, elképesztő szuggesztióval
rajzolja meg
a szakmai butaság karikatúráját. A "Sugar in my bowl" csodálatosan szenzítív,
poétikus muzikalitással, szinte suttogva énekelt balladája pedig feledhetetlen, életre szó-
ló, katartikus élmény.
A Stúdió K produkciója újólag bizonyítja, hogy
progresszív szemléletű, merész előadások
igazándiból csak az alternatív szcénában születnek. Koltai M.Gábor adaptációja és ren-
dezése újszerűségében az évad
egyik legfontosabb eseménye.
|