RÉMSÉGEK ASZTALA
John Ford: Kár, hogy kurva / Magyar SzínházA nem titkolt érzéki testvérszerelem féltékeny gyilkolászásba fúl. A késő reneszánsz rémdráma játékos, groteszk képeit elmossa a kitartóan buzgó véráradat. Sötét tónusú akciódús filmként pereg le előttünk egy shakespeare-i mintázatú, ám másféle léptékű szerelmi tragédia. KOVÁCS DEZSŐ KRITIKÁJA.
A Shakespeare-kortárs (illetve mesterét jócskán túlélt) szerző, John Ford dühöngő vak ösztönként mutatja be a szerelmet műveiben. Koltai M. Gábor színpadán a túlcsorduló érzékiség, a kifinomult hedonizmus és a tomboló szenvedély burjánzó képei vegyülnek egy Tarantino-mozi szélsőséges, vad elrajzoltságával, vagy Buňuel némely műveinek sokkoló szürrealizmusával. A produkció egyszerre játékos és horrorisztikus, fegyelmezett és szertelen: mintha csak a rémdráma borzongtató fordulatait akarta volna oldani a rendező, mikor öncélúnak tetsző, könnyed és gyermeki játékokat illesztett az elborzasztó matériába. Szappanbuborékokat eregetnek, színes műanyag játék-kardokkal hadonásznak, plüssállatkákat szorongatnak, békauszonyt csatolnak, s abban ügetnek körbe egynémely szereplők, elsősorban a gyermeki énjét rendre kidomborító kérő, Bergetto (Gémes Antos). S persze nagy nyomatékot kap az előadásban a kései reneszánsz korának testkultusza, az emberi működés anatómiai vizsgálata is: a csinos bőrönddel, mozgó laboratóriumával közlekedő tudós doktor (Végh Péter), ha teheti, mintát, kenetet vesz az elébe kerülő testekből, s élvezettel és elmélyülten vizsgálgatja a megszerzett leleteket.
Csernus Mariann |
Jelenet az előadásból, Vereckei Rita díszlete. Fotó: Puskel Zsolt (Forrás: PORT.hu) |
A szerelmét büszkén vállaló Annabella Darabont Mikold m.v. megformálásában riadt, szenvedő teremtés: még jóformán be sem teljesült testvérnászuk, már gyötrelmes és megoldhatatlan dilemmákkal kell szembenéznie. Az előadás legsúlyosabb színészi alakformálását Pál András nyújtja. Okosan és precízen építi föl figuráját, s jut el a zabolátlan szenvedélytől a féltékeny őrület stációiig. Sötét tüzű lobogással szeret, hamleti kétségek között hánykolódik, míg végül őt is elkapja a gépszíj: nem ura már önmagának. Gula Péter gunyorosan haszonleső szolgát formál Vasquez alakjából: öntudatos és magának való kaján kéjenc, aki gyönyörűséggel szemléli társai pusztulását. Csernus Mariann játssza a testvérek apját, nemes tartással, a hajdani szilárd erkölcsi világrend délceg katonájaként. Aztán magába roskad ő is a sok rettenet láttán. Szűcs Sándor (Donado) aktatáskás, bevásárlószatyros kishivatalnokként követi végig a drámai eseményeket, Ruttkay Laura Hippolitaként élénk színekkel játssza a megcsalt, bosszúszomjas szeretőt. Horváth Illés Saronzo főnemesként a szerelmi vetélkedésben alulmaradt könnyű léptű, sármos férfit, majd a felbőszült hímet adja szenvedélyesen.
Az egyenetlen, ám erőteljes rendezői erudícióval felépített, olykor sokkolóan brutális előadás a tematikus évadjával új ciklust kezdő Magyar Színház egyik első, nem minden kockázat nélküli vállalkozása. Igaz, a Hevesi Sándor téren rég láthattunk ilyen intenzív színházat.
Dramaturg: Sediánszky Nóra
Díszlettervező: Vereckei Rita
Jelmeztervező: Tihanyi Ildikó
Rendezőasszisztens: Hűbér Tünde
Rendező: Koltai M. Gábor
Szereplők: Pál András, Darabont Mikold, Horváth Illés, Gula Péter, Rancsó Dezső, Dániel Vali, Ruttkay Laura, Csernus Mariann, Gémes Antos, Szűcs Sándor, Végh Péter, Tóth Sándor, Rusznák Adrienn, Szatmári Attila