Halász Glória A kör négyszögesítésérõl
Négyszögesedik (olykor ötszögesedik) a kör az 1921-es esztendõ Szovjetuniójának komédiájában: két társbérlõ agglegény keserédes meglepetésként életformát vált, így derült égbõl két asszony kerül a házhoz (pontosabban: a szûkös albérlethez).
Szögletessé vetemedik egy tökéletesnek hitt, szokatlanságában is kerekded élethelyzet Katajev drámájában. Négy szerelmes, két házaspár barikádozza magát a szovjetunióbeli társbérlet két felébe, de nej- és helycserés támadásukkal megrengetik a szocialista morált. A csőlakó poéta XX. századi Próbakőként hangszereli tragikusra minden krach mozgatóját: a szerelmet.
Négyszögesedik (olykor ötszögesedik) a kör az 1921-es esztendő
Szovjetuniójának komédiájában: két társbérlő agglegény keserédes meglepetésként
életformát vált, így derült égből két asszony kerül a házhoz (pontosabban: a
szűkös albérlethez). A párharc terepe az egyetlen romos szoba lesz, melyet igen
frappánsan krétával szelnek ketté. A polgáribb és dekoratívabb rész tulaja
Vászja (Menszátor Héresz Attila) és hitvese, Ludmilla (Nagy Mari). A
csacsogó feleség kismadárként repkedi be a fél szobát: állólámpa, szőnyeg és
ódon családi fotók teszik otthonná a saras és poros putrit. Az agglegénylétbe
mackósodott, nemtörődöm Vászját aranykalitkába gyömöszöli a negédes gondoskodás.
A másik oldalról éppen ez hibádzik: Abram (Honti György) és Tonya (Gerle Andrea)
kölcsönzött könyvek halmán és piszkos szivacsmatracon tengődik. Kenyér híján
ideológián élnek.
Érzelmek nemigen itatják át a romhalmaz egyik felét sem. A
szereplők görcsösen kapaszkodnak egymásba, és pontosan felfestődik: kinek milyen
oka volt arra, hogy a házasság kényszerpályájára lépjen. Ludmilla lángolva
és ragacsosan tölti be Vászja életét, a korábbi otthonát számolatlan testvérével
megosztó aggkisasszony szemében nyilván a remény fénye világítja meg férje
alakját. Ebben igen nagy szerepet játszanak Vászja kisszerűen csábító hazugságai
például a fűtőberendezésről és a rádióról. A menthetetlenül kispolgári
Abram szikár ideológusnak hazudja magát, hamis örömtől csillogó szemmel
büszkélkedik érzelemmentes házasságával. Először a kolbász, majd a nő illata
csábítja át a két térfél közé feszített ruhaszárító kötélen túlra. Míg
Ludmillának és Abramnak csupán sejthető múltja és indítéka van, Vászjáé és
Tonyáé elevenen él a rothadt parketta és málló tapéta díszítette szobában.
Eleinte mindketten megpróbálnak partnerek lenni a játékban hites párjukkal, de
csömört kapnak. Kiderül, hogy a hányaveti és nyers Vászja alkalmatlan
tejjel itatott mintaférjnek, a gyenge akaratú és bizonytalan Abram lelkét nem
tölti ki légmentesen az ideológiai hablaty, nem kívánja követni feleségét a
szocializmus mártíromságába. Vászja és Tonya egykori szenvedélye ismét lángra
kap, és világossá válik, hogy a lány a kudarcos románc fájdalma elől menekült az
eszmék világába, majd Abram karjaiba, Vászja pedig valószínűleg
unalomból és kényelemből horgonyzott le egy számára újszerű kapcsolatban.
|
Valentyin Katajev: A kör
négyszögesítése
(Jászai Mari Színház, Tatabánya)
Fordította: Radnai Annamária. Dramaturg: Sediánszky Nóra.
Díszlet-jelmez: Kiss Gabriella.
Asszisztens: Niklai Judit. Rendező:
Koltai M. Gábor.
Szereplők: Nagy Mari, Menszátor Héresz
Attila, Gerle Andrea, Honti György, Dióssi Gábor.