Játszani a szívvel
Sirma, a reménytelenül szerelmes hentesmester a második felvonás
jelentős részében egy szívvel a kezében sétálgat fel és alá. Virág
helyett ő már csak ilyen praktikus ajándékokkal próbálja megnyerni
szíve hölgyét. Aztán a szereplők egyszer csak labdázni, dobálózni
kezdenek ezzel a – minden bizonnyal – disznószívvel. (Azt mondják, az
hasonlít a legjobban az emberéhez.) Az öklömnyi izomcsomó ide-oda
röpköd a színpadon, legszívesebben mindenki szabadulna tőle. Az
embernek meg egy pillanatra eláll a lélegzete, hogy milyen
asszociáció-lavinát indíthat el, ha egy agyonkoptatott kifejezést
összeszikráztatnak a konkrét, szó szerinti jelentésével. Már ezért a
jelenetért érdemes megnézni a zalaegerszegi Boldogtalanokat. De nem csak ezért.
Füst Milán sokáig méltatlanul feledésbe merült darabja 1916-ban
íródott. Pedig, hogy ez az emberi kapcsolatokat élveboncoló mű mennyire
nem veszített az erejéből, frissességéből, azt már tavaly, a
valóságshow-k világába áthelyezett, de az eredeti darabot tiszteletben
tartó átdolgozás, a szombathelyi Czukor Show
is igazolta. A történet egyszerű: Húber Vilmos nyomdászmester évek óta
az egyik nyomdászlánnyal, Rózával él, akit folyamatosan megcsal. Róza
ráveszi egyik, különösen veszélyesnek tartott riválisát, Vilmát, hogy
költözzön hozzájuk, így akarja megtartani a férfit, még azon az áron
is, ha osztoznia kell rajta. Háromszögükhöz külső bolygók is
kapcsolódnak: Húber anyja és húga, a már említett hentes és Húber volt
iskolatársa, az orvos. A bonyolult kapcsolatrendszerré összeálló
„társasjátékban” a gyengébbekre pusztulás vár, de a megmaradók
„jutalma” sem lehet más, mint egymás és önmaguk folyamatos gyötrése.
Koltai M. Gábor aprólékos gonddal, sok ötlettel, invencióval, a komor,
drámai fővonalat időnként humorral, a ráérős figyelmet néhány
felpörgetett jelenettel ellenpontozva szálazza szét az
összegubancolódott sorsszálakat. Az ösztöneiknek, szenvedélyeiknek
kiszolgáltatott szereplők pokoljárása nehéz feladat elé állította a
színészeket, különösen a négy központi alak megformálóit. Tánczos
Adrienn már az előadás kezdetén megadja Róza karakterének egyik
alapvonását, ahogy a gyülekező nézőközönség előtt szinte áttetszően
vékonyan, fáradtan és enerváltan ténfereg egy felmosófával. Ebből a
tetszhalott állapotából robban aztán. Széles skálán játszik: féltékeny
és szenvedélyes, gyötrődő és ravasz, néha alattomos. Megszállottan
rajong Húberért, és nem tud szabadulni ettől a megszállottságtól. Róza
minden bizonnyal a színésznő jelentős szerepei közé tartozik majd,
felsorakozva a 2001-es Proctorné mellé a Salemi boszorkányokban.
Még akkor is, ha időnként elég lenne egy hajszálnyival kevesebb
túlmozgás és indulat. Farkas Ignác Húber Vilmosa szintén szépen
kidolgozott, sok szálból összeszőtt alakítás. Ígéretesen indult, de
félresiklott életéért (részben okkal) anyját hibáztatja, ugyanakkor
rémülten fedezi fel önmagában anyja jellemvonásait. Sérelmei és saját
gyengesége elől ridegségbe és a folyamatosan sorjázó kalandokba
menekül. Csak dicsérni lehet az anyát alakító Ecsedi Erzsébetet és a
Vilma szerepében feltűnő Pap Lujzát is. Előbbi egyszerre számító és
szánalomra méltó – hiszen fia a tőle tanult ravaszsággal lát át
kisstílű manőverein, miközben nem akarja látni valódi szenvedését. Pap
Lujza Víg Vilmája víg ugyan nem sokáig marad, de még szerelmi láza
bódult önzésében is megőrzi azt a gyermeki naivitást, amit Róza majd
ellene fordít. Hertelendy Attila Sirma hentesében keveredik a komikum a
tragikomikummal. Szakály Aurél orvosa pedig az egyetlen
„szobahőmérsékletű”, mert nem a szenvedélyei által uralt figura az
egész darabban. Ha ettől szürkébb, akkor szerepe szerint indokoltan az.
A díszlet (Vereckei Rita munkája) egyszerűségében is telitalálat. Egy
ágy és néhány szék mellett a látványvilágot a térelválasztók határozzák
meg. Hatalmas, elhúzható paravánokat kell elképzelnünk egymás mögött,
hármat-hármat a színpad két oldalán. Mintájuk törökös-ornamentikus,
anyaguk csipkeszerű. Emlékeztetnek (hisz nyomdában is járunk!) a régi,
míves kötetek mintás belső borítójára, az előzékre. Áteresztik a fényt,
átsejlenek rajtuk az alakok, és ezt a rendező ki is használja, időnként
a szemnek is élvezetes állóképekbe merevítve ki a változó, de
mindenképpen veszedelmes viszonyok aktuális állapotát.
A zárójelenetben a szereplők (élők és holtak) a szeretetről szóló
apostoli levelet idézik, majd Húber és Róza kivételével lelépnek a
színről. Ők ketten egymásnak hátat fordítva állnak. Megmaradnak
egymásnak, hogy tovább szenvedjenek. A nézőnek pedig maradnak a
kérdések. Hogy a szeretet hiánya vagy éppen a túlságos szeretet teszi
tönkre jobban az életünket? Hogy egyáltalán, mit is jelent ez a
fogalom, mivel keverjük össze, és mivel helyettesítjük, ha nincs? És
hogy is van ez a dolog a szívvel (meg a róla szóló közhelyekkel),
amiről az orvosok azt mondják, tényleg megszakadhat? És tényleg: „jó lenne szív nélkül élni”?
►Turbuly Lilla |