FORRADALMI LÁTLELET
Stanislawa Przybyszewska: A Danton-ügy / Stúdió „K”
2010.03.11.
Politika és manipuláció, kenőpénz és terrorveszély, lobbik és
korrupció, a jelen bűnei és nyolcvankilenc örökösei népesítik be a
Stúdió „K” összes tereit A Danton-ügy magyarországi ősbemutatóján.
Akinek nem inge, nem fogja magára venni, a többiek meg úgysem jönnek
el. JÁSZAY TAMÁS KRITIKÁJA.
Majd’ kilencven évet kellett várni, hogy
magyar színpadra érkezzen a tragikusan rövid életet élt lengyel
Stanislawa Przybyszewskának (1901-1935) a több mint kétszáz évvel
ezelőtti, Franciaországban játszódó eseményeken sajátos nézőpontból
eltűnődő hatalmas drámája, A Danton-ügy. A szűkebb pátriánkra
általában jellemző megkésettségről ezúttal azért nem érdemes
lamentálni, mert a két túlságosan is emberi gigász, Robespierre és
Danton harcát középpontba állító dráma Koltai M. Gábor egyszerűségében is míves rendezésében zavarba ejtően az ittről és mostról szól.
Jelenetkép, középen Kuna Károly |
Egyébként
is: mostanában mintha ébredezne a magyar színház, amelyre ugyan sok
minden jellemző, de az épp nem, hogy foglalkozna a jelennel, a
valósággal, egyáltalán bármivel, ami minket körülvesz, vagy hamarosan
körül fog venni. Ebből is adódóan kevés igazán fontos bemutató volt
eddig az évadban, de például a Katonában a
Mesél a bécsi erdő, az Örkényben az
Arturo Ui… vagy a Nemzetiben a
Mein Kampf
számomra ezek közé tartozott – azok a fasizmus árnyának lassú,
alattomos növekedéséről számoltak be más-más hangsúlyokkal. (Más
kérdés, hogy a felsoroltak közül a „legfiatalabb” darab is mindjárt
harminc éve íródott; igaz, még így is kortársibb tud lenni, mint némely
ma született…)
A Danton-ügy – mely jelentőségét tekintve
feltétlenül csatlakozik az iménti sorhoz – mintha továbblépne, amikor
az alapanyagban adott modellszituációra felülről nézve észreveszi, hogy
a látszólag kétszereplős játszmában nagyszámú, önnön jelentéktelenségét
mesterien érzékeltető figura tolakszik, hogy elfoglalhassa vágyott
pozícióját. Ők azok, akik pillanatnyi érdekeiktől vezérelve habozás
nélkül, nagy garral állítanak mást, mint amit akár egy perccel azelőtt
gondoltak. Ugye ismerős?
Géczi Zoltán és Kuna Károly |
Az
istenadta nép meghatározó jelentőségű Koltai M. Gábor rendezésében, és
nem véletlen, hogy ebbe a körbe most mi, nézők is beleszámítunk: a
forradalmi törvényszék Dantont elítélő tárgyalásán a címszereplő
például nekünk szónokol, borítékolható közönyünk – hisz „csak”
színházat látunk, itt reagálni nem szokás – is szóba kerül persze, és a
soraink közé beépülő polgártársnők buzdítása meg pfújolása a mi
kimondatlan véleményünket (is) tükrözi. Amúgy is számít odaadásunkra a
rendező, hiszen az előadás közel három és fél órája alatt a
Stúdió „K” intim,
többnyire megfordított játszótere (általában ott ülünk, ahol máskor a
színpad van, bár az is igaz, hogy most minden talpalatnyi helyen
játszanak) és családias hangulatú előtere között ingázunk, kispárnával,
a „szerencsésebbek” egy kínzóeszköznek is alkalmas kissámlival a hónuk
alatt. (A díszletért-jelmezért felelős
Vereckei Rita megint a majdnem üres tér remek szervezőjeként, a korhű viseletre rímelő öltönyök összeválogatásával tűnik ki.)
A
két nagy (?) egyéniség, Robespierre és Danton körül alantas tömeg
tekereg. Robespierre bérenceinek eltorzult arcán madzagok vájnak mély
árkokat, gyakorta a föld (a nézőtér deszkái) alól kúsznak elő, mint a
férgek, hogy aztán a Vezér, vagyis a Megvesztegethetetlen köré
csúszva-mászva bizarr élőképeket hozzanak létre. Danton társai nemcsak
attól rokonszenvesebbek, mert tudjuk, hogy eleve csak veszíthetnek,
hanem azért is, mert nekik legalább van arcuk, emberi mivoltukat nem
áldozták fel – igaz, talán csak azért nem, mert nem jutott rá idejük.
(És hát igen sokat elárul az is, hogy a két ellenérdekelt csapatot
ugyanazok játsszák…)
Menszátor Héresz Attila és Kuna Károly |
A
szeszélyes sakkfigurák néha nem átallnak a nagymesterek ujjai közül
kiugrani, hogy bizonyítsák: ők (is) képesek a vezércselre. Más kérdés,
hogy ezek szerény hatótávú akciók, hiszen bár itt mindenki a nemzet
érdekéről papol, de valahogy nincs ingerenciám bedőlni a lózungoknak,
és tényleg: minden szereplő a maga szalonnáját sütögeti, amíg hagyják.
Nincs ezen mit csodálkozni, hiszen a két nagy hiába szeretne legalább a
hatalom ideiglenes birtokosának látszani – a nemrég még általuk
felkorbácsolt és elszabadított indulatok már régesrég túlnőttek rajtuk,
ők ugyanúgy a forradalom bábui, mint a felhergelt, szerencsétlen tömeg.
A Kuna Károly
formálta Robespierre-ben van valami, ami győzelemre predesztinálja:
ilyennek képzelnék egy hidegvérű, profi tömeggyilkost, aki az obligát
rizsporos paróka és a sápadt púder maszkja mögé rejti azt az
egyéniséget, amelynek milyenségéről valószínűleg már hiába faggatnánk –
ha volt is neki valaha, rég megfeledkezett róla, ma már szokásai rabja.
A holtfáradt vámpírt először a borbélyszékké alakuló kádban (vö. Marat
halála) látjuk: a ravatalra emlékeztető kádra aztán ajtó kerül, s az
aszott élőhalott rendre innen emelkedik majd ki. Az az érzésem, hogy
már csak megszokásból gyilkol, nem a vér ízéért, csak mert a forradalmi
évek (évszázadok?) alatt ez mindig így ment. Ételt-italt már nem vesz
magához, a Horváth Zsuzsa játszotta szeretőjéről, a
szikkadt Eléonore-ról meg folyton a Delacroix-festmény híres-hírhedt
Szabadság-alakja ugrik be: szimbólumok testközelben. Kuna hideglelős,
perfekt alakításában minden szó hangsúlyos: a vigyázó körültekintéssel
összeszerelt mondatok Robespierre védjegyévé válnak. Fél kéz sem kell
hozzá, hogy összeszámoljam, hányszor emeli fel a hangját: hipnotikus
erő árad belőle, már ahogyan levegőt vesz, az is csendet parancsol.
Lovas Dániel és Menszátor Héresz Attila |
Mindenben ellentéte a dőzsölő, az élet velejét kiszívni akaró Danton, aki
Menszátor Héresz Attila
alakításában rokonszenves és laza nagyotmondó: mintha gyakran még a
következő lépéssel sem lenne tisztában, nemhogy a játszma végével
(igaz, mindkét feltételezésre sorozatban rácáfol). Talán éppen ez, a
pillanat örömeit kitartóan kutató és habzsoló mentalitás, a véletlen
erejében bízó játékosság az, ami oly igen taszítja a Feddhetetlent? A
kiöregedett rockerdizájn jól fekszik Menszátor Héresznek: mélyen
kigombolt ing, fémnyaklánc, gondozatlan bokorként felmeredő frizura, az
ellenfél szertartásosságának még az árnya is távol. A merevgörcs
Robespierre és az első blikkre tán túl izgága, de nagyon is felelősen
gondolkodó Danton között kimondatlanságában is izgalmas erotikus szál
feszül: a mesterien vezényelt vacsorajelenet tétje – a mindenfaló
Dantonról és az őt néma megvetéssel figyelő Robespierre-ről egy
Canetti-mondat rémlik fel: „Mindenkinek látnia kellene magát egyszer
evés közben” – nem kevesebb, mint annak eldöntése, hogy ki csábítja el
a másikat, azaz ki nyeri meg a végső ütközetet.
Kovács Krisztián és Homonnai Katalin (A képek forrása: Stúdió "K") |
Harcostársaikkal ápolt viszonyuk megint csak róluk árulkodik. Robespierre oldalán a fagyos Saint Just (
Géczi Zoltán)
áll fenyegetőn a szürke eminenciás hálás szerepében. Danton bandájának
ereje és erőtlensége egyaránt sokszínűségében rejlik: a sztoikus
Philippeaux-t (
Tamási Zoltán) szinte a nyaktiló alatt is árulónak bélyegzik testben-lélekben ifjú társai – a habozás nélkül árulóvá vedlő Legendre (
Vékes Csaba), a kölyökképű és -agyú Westermann (
Lovas Dániel), vagy a többiekkel sodródó Delacroix (
Rimóczi István). A két idol között tanácstalanul tévelyeg Desmoulins:
Kovács Krisztián
kirobbanó energiákkal mutatja a figura öngyötrő elveszettségét.
Desmoulins folyton arra vár, hogy valaki megmondja neki, melyik a
helyes út – a forrófejű fiú iránt atyai érzelmeket tápláló Danton talán
pedagógiai célzattal nem hajlandó egyértelmű választ adni,
Robespierre-t meg egyszerűen nem érdeklik azok, akikben túltengnek az
érzelmek.
Homonnai Katalin vérfagylaló borbély- és hóhérsegéd,
Rusznák Adriennre inkább a nép lányaként, mint Danton nejeként emlékezünk.
A
fentiekben szándékosan nem esett szó arról, hogy mindennek mi köze a
történelemkönyvekből kihámozható „igazsághoz”, ahogy arról sem, hogy a
Büchnertől a Danton halálát tucatszor átrágó Przybyszewska,
aki egy időben saját leveleit is a forradalmi naptár szerint datálta,
hogyan viszonyult a megtörtént eseményekhez. A bármiféle történelmi
hűség illuzórikus voltára Robespierre szavai világítanak rá, amikor
nyolcvankilenc örökségéről, a rendszer megváltoztatásához szükséges
milliók erőfeszítéséről beszél – a Dantont a nyaktiló alá lökő
szónoklatban két évszám néz farkasszemet egymással, és ma már mindkét
történet végét tudjuk. Talán tetszettünk volna forradalmat csinálni?