FOGCSIKOR
Philoktétész
Stúdió „K”
Két bemutatóval ünnepelte ötvenedik születésnapját
(szeptember 9.) Mucsi Zoltán. Szeptember 7-én lépett először
színpadra a Krétakör – nevezzük így – kabarégroteszkjében, a
Pestiestiben, szeptember 14-től pedig a Stúdió „K” Philoktétészének
címszerepét alakítja.
Az ironikus abszurdra hangolt tragédia
nyúzott-nyűtt hősét mintha Mucsira feszítették volna. Legyalult
érzékeny pasas, egykor nagyra hivatott értelmiségi és a szinte
legyőzhetetlenek közül való katona – egyszóval hős –, akin nem
maradt egy gramm fölösleges hús sem, bár nem szíve vágya az
aszkétaság. Évtizede bűzlő, üszkösödő lábsebe félállati, vonszolódó
véglénnyé gyötörte, aki táplálékát a földből ássa ki, barlangjában
rongycsomón hever. Vezérlő harcostársai hagyták egykor Lémnosz
lakatlan szigetén, mert már sem a gyógyíthatatlan kígyómarás
orrfacsaró kipárolgását, sem a férfi fájdalom feltépte ordítását nem
voltak hajlandók elviselni (s társuktól szabadulva sikeresebb
áldozat-bemutatást reméltek). A meghajlott test epileptikus
vonaglásainak kivételével Mucsi Zoltán a vérágas szemű figura
fiziológiáját, szellemi-lelkitársadalmi (azaz társadalmon kívüli)
kórtanát egyként a csont- és idegcsupasz ember naivitásig védtelen
sors-esendőségeként ábrázolja. A tán rendezői túlkapásnak betudható,
a kis színházi térben mesterkélt és viszolyogtató,
rázkódó-bénult-hörgő fejtől-sarkig kifeszülést analógiás magyarázat
mentheti: úgy csavarodik a szenvedéstől ajzott test, ahogy
Philoktétész nevezetes, győzhetetlen íja.
|
Mucsi Zoltán és
Huszár Zsolt | theater.hu fotó – Ilovszky
Béla | |
Az íj,
amelyért egyharmad emberöltő teltével most az Odüsszeusz vezette
delegáció a szigetre látogat. Nem a vitéz férfira van szüksége a
Tróját mindeddig sikertelenül ostromló görög hadnak, hanem a
páratlan fegyverre. A (fél)isteni lőszerszámra, melynek
embertartozéka Philoktétész – íj, nyílvessző korábban Héraklészé
volt –; az egyetlen, aki eredményesen használni is tudja. Használja
is, amikor eljön az ideje – Trója megvívójaként pedig a mitológia és
az utókor Odüsszeuszt fogja emlegetni, s az íj helyett egy
furfangosan elkészített falóra emlékezik. (Persze: nem épp sovány
jóvátétel az égiektől, hogy a Páriszon halálos sérülést ejtő
Philoktétész e háborúnyerő sebzéssel majd – túl a szophoklészi mű
cselekményidején – megváltja magát saját sebétől. Lába rendbe jön.)
Az előadás szép kellékeinek legszebbike épp az íj. Göcsörtös,
vaskosabb, alig görbülő faág. Van is, meg nincs is. Talán ócska
gally, talán csodafegyver. Vele a rendezés mintegy bejelenti
stilizációs (és kissé értelmezés-lebegtető) szándékát, amelyet ugyan
nem mindig valósít meg következetesen, de egy összességében pontosan
értelmezett, hatásos produkció mozgatójává tesz.
A Philoktétész manapság az antik tragédiai
hagyomány kedvelt darabja. 2000 óta Magyarországon is többször
elővették. Koltai M. Gábor rendező és a dramaturg Sediánszky Nóra
Szophoklész i. e. 409-re datált művét mint szövegbázist elegyíti a
nálunk valamelyest ismert Heiner Müller számos klasszikus átirata
közül az egyik legkorábbinak, az 1958-as Philoktetnek a
szemelvényeivel, valamint a nálunk alig ismert John Jesurun nevével
fémjelzett, bő két évtizede tartó Philoktetes-projekt részleteivel.
Az utóbbi szerző – multimediális koncipiálóként – jelenleg is
futtatja sokadik (ezúttal Japánba plántált) feldolgozását.
A példázatos história – amelyben a főalak egyelőre
semmilyen módon nem képes beleszólni a saját élete alakulásába – a
cél szentesíti az eszközt gondolatát aktualizálja a Stúdió „K"
interpretálásában. Mint láttuk, egy eszköz a cél (az íj), a
módszerek pedig, melyekkel az ellenféllé lett hajdani szövetségest
vissza akarják édesgetni (fegyverestül) a görög táborba, a semmi sem
szent cinikus elvén nyugszanak. Csel, észérv, erőszak mind lepereg a
labilis idegzetű, elfeketedetten gyűlölködő szigetlakóról. Héraklész
azonban (vagy az, akit Philoktétész Héraklésznek vél) rábírja a
hőst, hogy – hazáját mentő megfontolásának, kötelességtudatának
engedve – kövesse az utált Odüsszeuszt.
Papírból hajtogatott kishajót már sokszor láttunk
lavór vagy csatornácska színpadi vizén úszkálni, vitorlás, gőzös,
egész ármádia képviseletében. Kilincses ajtóval ellátott rozoga lak
is jelzett már barlangot. A barlangházfal halmintás tapétája diákos
ötletvicc, s a szövegbetoldások egyike-másika (a gennyedző lábú
Philoktétész úgymond „még egy ideig lábatlankodik" stb.) sem mindig
mond le a sima poénkodásról. Hasonló pörsenéseket azonban egy jó
előadás elvisel. Vereczkei Rita díszletének egyszerű látványánál
fontosabb a be- és körüljárhatósága: alig rétegeződik-csavarodik,
mégis labirintikus (megtoldva a játszó, a belső térrel időnként
egybenyitott előcsarnok mai építészeti üzeneteivel). A trónusként
ható ócska karszék ugyanúgy sánta, mint a gazdája. A tákolmányt –
metaforikusan – poros öreg könyvekkel támasztották alá amputált lába
helyén (valóságos szobormű lett belőle). A jelmezeket Vereczkei a
görögdráma-játszás napjainkban érvényes divatlapjából: a kortalanság
kollekciójából szabta, matt koloritból keverte.
E színmű: csapdaszínmű. Semmilyen értelemben nincs
jó megoldás, és nem csupán Philoktétész számára nincs; de az okádék
visszahajózási kompromisszum mindenkinek a legtökéletesebb egérút. A
históriai torzvigyorra Koltai M. Gábor rendezése elkínzott fölényű
kacajjal tromfol. Pedig a színészek primer eszközeik sorában ritkán
alkalmazzák az ironizáló hatásokat. Egyedül Menszátor Héresz Attila
(Kar) él a foga szűrt betyáros szó, a vállveti lezserség
impulzusaival, ám ő is rendre fenntartja a groteszkumra boruló
tragédiai héjazatot. Vagy a tragédiára boltozódik groteszk tetőzet?
Mindegy. Menszátor Héresz kezdettől egy nagyobb fehér kendőt egy
kisebb kék csíkkal öltöget össze, mintha cérnáival foltozószabóként
tévedt volna a fonalszakértő Párkák közelébe. Amit végül kész
kézimunkaként egy botocskára tűz, az már a mai hellén zászló. A
színész teljes biztonsággal közlekedik kétezer-ötszáz év akkorésmost
ittottjában, s zavartalanul oldja magát hol a lábsebes Robinson
szolgálatába, hol a partraszállók sleppjébe. Kétfelé szolgál – s
független marad. Annyira, hogy Héraklész is ő (ha ő, ha az).
Mintaszerű szereppé élése ez a szenvtelenségnek, amely nem helyezi
magát a drámán kívülre, s képes osztozni a közös philoktétészi–
odüsszeuszi arculcsapottságban, holott neki, a Karnak oda sem
kellene tartania változó karakterű orcáját.
A philoktétészi–odüsszeuszi konfliktus egy
nemzedéken, a regnáló/kitaszított középnemzedéken belül robban.
Kovács Krisztiánnak Neoptolemoszként, a hérosz Akhilleusz ifjú
fiaként egy, a hatalomba és jövőbe belecseperedő generáció másfajta
erkölcsét és retorikáját kell szavakba, gesztusokba öntenie. A
szakmailag mutáló indítást ez a szerepbeli tartás magába issza, s a
későbbi jelenetek már egy, a nagypolitikában máris otthonosabb
ifjútörököt mozgatnak a nagy alku diplomáciai asztalánál. Huszár
Zsolt Odüsszeusza sincs még teljében az indignálódott érkezéskor. Az
idegesen gonoszkodó-cselező, Neoptolemoszt bábtáncoltató fád paliból
Philoktétész düh- és igazságrohamainak hatására válik hitelesen
ellenérdekelt s már nem kisszerű évfolyamtárs.
A színészi viszonyrend átmozgatása: a szerepsúlyok
arányítása Mucsi Zoltán érdeme. A Fodor Gergely kilőtte fények
ketrecében Mucsi az örökre megpecsételődött fogolylét gyónását végzi
el, mindenfelé keresve a süket füleket, amelyekbe súghatja-üvöltheti
a maga rászedettségében való bűnrészességének tényeit. Amíg ő
lázadó-elvágódó vallomásával önmagát és korát (a „trójai kort")
szedte ízekre, azon vettem észre magam, hogy egy Veress
Miklós-verstöredéket rakosgatok öszsze emlékezetemben: „ősök
vergődnek bennünk / mint varsákban halak / létünknek fonatán át /
létek áramlanak // véresek makacsok gyávák / s markolják mind
szivünk / abból facsarva harcunk / s fegyverletételünk // s lesz
áruló ki enged / úgy mint valamikor / s lesz válasz úgy mint hajdan
/ keserv és fogcsikor // s leszen ki be sem várja / míg a kín
beletép – mégis fiának ismer / mindnyájunkat e nép // magányosság
volt sorsa…"
Veress verse időben „feleúton" keletkezett Müller
és Jesurun Philoktétésze között, és – legalábbis számomra –
beletorkollott e mai Szophoklészbe. A költeménynek természetesen
címe is van: Történelem.
TARJÁN TAMÁS