Szeretõ Szabolcs Szinte
látni, hallani a történelem, jelen esetben a forradalmi terror
olajozott gépezetének fogaskerekeit A Danton-ügy (leszámolás két
részben) előadásán a Stúdió K Színházban. Az utókor fantáziáját
igencsak megmozgató véres történet Büchner és Madách után a múlt század
elején élt, fiatalon elhunyt Stanislawa Prybyszewska lengyel írónőt is
megihlette, az ő terjedelmes darabját állította színpadra most (Balogh
Géza fordítását felhasználva) Koltai M. Gábor rendező és Sediánszky
Nóra dramaturg. Néhol vérfagyasztó módon, érdekes ötletként a nézőket
is megmozgató formában. Időről időre a publikumnak is helyet kell
változtatnia a puritán díszletek között (díszlet- és jelmeztervező:
Vereckei Rita), sőt egyes jelenetek a büfében játszódnak, amely hol a
konvent előcsarnoka, hol Dantonék börtöne.
A
puritán, a tiszta ész őrületétől vezérelt Robespierre és a vérbő
forradalmár, Danton drámáját sokféle módon elmesélték már –
Prybyszewska művét Andrzej Wajda is felhasználta a nyolcvanas években
készült Danton-filmjében –, jelen előadás alkotói még ha elhangzik is,
túllépnek az „a forradalom felfalja gyermekeit” sekélyes tanulságán.
Vagy azon: a jószándékú forradalmi változtatást kisiklatták a zsarnokká
vált vezetők, akik tisztalelkű áldozatokat küldtek a guillotine alá.
Hiszen a szerző is a megszokottnál elnézőbben tekint Robespierre-re,
aki számára a sorsát eldöntő dilemma a Danton-ügy megoldása. Ekkorra
mindketten túl vannak megannyi vérengzésen, leszámoláson; csak
életkoruk szerint fiatal, megcsömörlött világmegváltók.
Már a
darab kezdetén fellép a vérpad első lépcsőfokára Danton, amikor
vidékről visszatér Párizsba. Az előadás leginkább a szövevényes emberi
kapcsolatok, politikai szövetségek, férfibarátságok és szerelmek (a nők
egyértelműen mellékszereplők, a legizgalmasabb feladat Rusznák
Adrienné, aki Danton szinte gyermekkorú, koraérett feleségét alakítja)
széthullásának, felmorzsolódásának gazdagon árnyalt bemutatása.
Menszátor Héresz Attila Dantonja a passzivitástól a magabiztosság
pátoszán át – amikor elhiszi, hogy a párizsi néppel úgy bánhat, mint
rocksztár a rajongóival, és ez majd mindentől megvédi – jut el odáig,
hogy az utolsó szerep álarcát is ledobva, hangját vesztve fejezze ki a
tömeget sújtó megvetését. Ekkor döbben rá arra, hogy a forradalmi
igazságszolgáltatás általa is életre hívott gépezete tapossa el.
Hiteles, sok hangszeren játszó alakítás.
Kuna Károly
Robespierre-ként, ahogy kell, kevésbé csapongó karaktert hoz, de azt
szuggesztíven, hatásosan. Taktikázik, néha – mintha őszintén aggódna
leendő áldozataiért – hajlandónak mutatkozna megállítani a terror
gépezetét – Géczi Zoltán tökéletes Saint-Just: a „szükségszerű”
vérengzés hideg, aggály nélküli szorgalmazója, ahogy Kovács Krisztián
is hiteles Desmoulins mint ideggyenge, éretlen, olykor kifejezetten
idegesítő forradalmár –, hogy aztán a hibátlanul végigvitt és megnyert
hatalmi játszma végén a saját elkerülhetetlen pusztulásával is számot
vessen. Menszátor Héresz Attila és Kuna Károly közös vacsorajelenete az
előadás egyik csúcspontja, igazi pszichodráma csipetnyi iróniával
fűszerezve; elemzése megérne egy külön cikket. Ahogy a többi szereplő
is megérdemli minimum a felsorolást: Horváth Zsuzsanna, Homonnai
Katalin, Tamási Zoltán, Vékes Csaba, Lovas Dániel, Rimóczi István.
Prybyszewska nem aprózta el: monumentális tablót festett a két főhös
alakja mögé.
Az előadás legerősebb, színpadi helye szerint is
központi szimbólumaként Robespierre rendre egy ajtóként funkcionáló
koporsóból, szarkofágból tűnik elő. Időnként eltorzított arcú,
féregszerű alakok lepik el a színpadot, talán azt is jelezve, micsoda
démonokat szabadított az emberiségre ez a bizonyos nagy, királygyilkos
francia forradalom. És ezen a ponton nem lehet nem gondolni a
nyilvánvaló történelmi párhuzamokra, mondjuk Sztálin moszkvai pereitől
(Prybyszewska bizonyos alakjai, az emberi viszonyok, a terror
mechanizmusa hátborzongatóan rímelnek a Koestler híres regényéből
ismertekre) a tettesből szintén áldozattá is váló Rajk László
végzetéig. A jakobinus őrjöngés a népboldogításra hivatkozó, a világot
a sarkából kifordító, gigantikus hullahegyeket termelő totalitárius
kísérletek kiindulópontja. Az előadás e tankönyvízű mondatot is
átélhető, megrázó személyes élménnyé alakítja át.