Valmont ember nagyságú bábbal üzekedik. Olyasfélével,
amilyenből tucatnyi álldogál jól öltözötten egy-egy nagyobb divatárubolt
kirakatában, lárvaarcával a semmibe meredve. De ez a báb most meztelen.
Valmont rezignáltan simít végig az életnagyságú női marionett hátán, érzéki,
ínyenc mozdulattal tapint végig a hideg hajlatokon egy melodikus, szentimentális
zenére, azután a dallam vad vonósszólamba vált, és a vikomt szenvtelen arccal
hágja meg hátulról műanyag áldozatát.
A nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház
kamaratermének színpadán azonban nemcsak a kirakatbabák, hanem minden szereplő
báb és áldozat. Koltai M. Gábor rendezése Madame de Merteuil kegyetlen
panoptikumát tárja fel, ahol a szerelmi viszony nem az örömszerzés forrása,
hanem a hatalmi vágy kiélésének és az akaratok leigázásának véres eszköze
egy esztétikus rendbe szedett, gyönyörökkel terhes kavalkádban.
|
Losonczi Katalin (Madame de
Tourvel), Szabó Márta (Merteuil márkiné) és Horváth László Attila
(Valmont) – Máthé András
felvétele | |
A színpadi látvány
gazdag rokokó. Jelzésszerűen villannak fel terek és rekvizitumok, mintha a
regény ki-emelt helyszínei és a regényből kiemelt főbb szereplők (dramaturg:
Sediánszky Nóra) jellegzetes környezetei csúsztak volna egymás mellé a márkinő
szalonjában. A központi helyet egy pompás és csalfa kanapé uralja, a hús
gyönyöreinek élveteg helyszíneként. A bonyolult és furmányos levelezések
színteréül míves íróasztalkák szolgálnak, teljes irodalmi arzenállal,
tintatartóval, lúdtollakkal és karos gyertyatartókkal felfegyverezve. Az ancien
régime korának és az örökös érzelmi bújócskának jelképeként a szereplők
tükröződő felületeken suhannak, és lépnek át egyik jelenet tükrös dobogójáról a
másikra. Végül Vereckei Rita érzékletes látványvilágának kereteként mélyvörös
bársonyfüggöny omlik a színre két oldalról, egy budoár atmoszféráját
hangsúlyozva. A színes kosztümök is illeszkednek a feltálalt világba. Madame de
Merteuil csábító, lila árnyalatokban játszó ruhát visel, Tourvelné
zártabb és egyszerűbb haloványzöld öltözéket, Cécile lenge és kívánatos
barackvirág hangulatokban szaladgál, míg a vikomt fodrokkal teli fehéres-szürkés
ruházatban jelenik meg, és sápatagra van festve a haja is. Ezek a jelmezek nem
illenének egy történelmi hitelességgel megteremtett XVIII. századi szobabelsőbe,
de nem is ott tűnnek fel, hanem egy dekadenciát sugárzó, képzőművészeti gonddal
berendezett térben, amely számtalan asszociációs lehetőségével hangsúlyozottan
színházi térnek tűnik.
Az igéző játéktér lebegő hangulatához illően a
színészek gesztusai és mozgásai realisztikus ábrázolás helyett egy költőibb
stilizációt, teátrálisabb játékmódot követnek. Jövés-menésükben, egymással való
társalgásukban vagy a dobogókra, kanapéra heverésükben mindig van valami
artisztikus és koreografált (Vámosi Judit munkája) álca, játékosság. Ám a
kellemkedő szalontársalgást brutálisan újra és újra átjárják Merteuil és Valmont
kíméletlen cselszövényei és az áldozataikra, illetve önmagukra zúdított
tragédiák sora. Losonczi Katalin bájos és naiv Tourvelnéje lélekben hal meg,
mikor Valmont gyalázatos módon tudatja vele, hogy iránta való szerelme
természetes módon kihunyt. Madame de Tourvel maga köré tekeri a vörös bársonyt,
szinte belefojtja magát. Horváth László Attila puha léptű, kiélt geci Valmont-t
játszik. Ahogy unott képpel felmondja a Szeretkezés Nagy Szótárát, ahogyan
enerváltan nyúl a vágy tárgyai, a női testek után, üresség árad a bensejéből,
fehér hajú szellemként lézeng csak, céltalanul. Érzelmi kitörései a márkinő
csalfaságaira szorítkoznak: elemi erővel robban belőle az indulat, amikor
dühében, hogy a nő csak játszik vele, a falnak vágja a borospoharat. Halála
visszafogott eszközökkel történik – a vikomt leül egy székre, miután megsebesült
a párbajban, és elmondja, hogy átadta Danceny lovagnak a márkinőt kompromittáló
leveleket –, de éppen egyszerűségében megrendítő. Cécile-ként Fridrik Noémi
vezet sokszínű játékkal a kislányos allűröktől a vetélés borzalmáig. A két
fiatal szereplő viszonyába humor is vegyül, kapcsolatuk teli van burleszkkel.
Szellemes és vicces, hogy kamaszkori bizonytalankodásuk és éretlenségük
belesűrűsödik abba a visszatérő etűdbe, ahogyan a lovag hárfaként tartja meg,
szorítja magához a lány testét. Remek epizód, mikor a hebehurgya lovagot alakító
Illyés Ákos csetlik-botlik kardjával és a kottatartóval a zord Volanges-né
(Horváth Réka) előtt. Ők lesznek egytől egyig Madame de Merteuil bábjai.
|
Szabó Márta, Horváth Réka
(Volanges-né), Fridrik Noémi (Cécile Volanges) és Horváth László
Attila – Máthé András
felvétele | |
Szabó Márta egy
számtalan kapcsolatban kiégett és megégett, ördögien edzett és rafinált
nagyasszonyt játszik. A szalon úrnője méltóságteljes kecsességgel mozog a
színpadon, és lefegyverző bájjal vagy kihívó cinizmussal és brutális iróniával
célozza mondatait a bábjainak. Lényéből ellenállhatatlan vonzás árad, a
hölgyeket és Cécile-t az ujja köré csavarja, a vikomtot az őrületig
kergeti, Dancenyt pedig elcsábítja, de mindeközben tulajdonképpen önnön
végzete felé is halad. A színpadon egyre nagyobb a felfordulás, a kezdeti
esztétikus rend és tisztaság átfordul káoszba és koszba, szaporodnak a
tragédiák, egyre több az áldozat. És mintha a márkinő már nem tudná leállítani a
gépezetet, amit mozgásba hozott, sőt konok büszkesége mintha meg is akadályozná,
hogy beismerje téves lépéseit, nem visszakozhat, ő sem menekülhet. Még
összeomlása is felszegett fejjel történik. Az elülső asztalkánál ülve
értesül arról, hogy levelei nyilvánosságra kerülése után kifütyülik az Operában,
és a fekete himlőtől elcsúnyult. Szabó Márta konokul végigjátszott minden
aljasságot, s most végül kivonul a színről, de a színpad hátuljában lévő ajtóból
még visszafordul, nyelvet ölt ránk, nézőkre, a világra, talán ezzel az
infantilis gesztussal bökve meg minket, hogy ti sem vagytok mások, s azzal ránk
vágja az ajtót. Akár egy női Alceste vagy Athéni Timon.
Choderlos de Laclos: Veszedelmes
viszonyok
(Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza, Krúdy Kamara)
Zene: Kazár Pál, Olt Tamás.
Látvány: Vereckei Rita. Dramaturg: Sediánszky
Nóra. Koreográfus: Vámosi Judit. Munkatárs:
Rajkó Balázs. Segédrendező: Nagy Erzsébet.
Rendező: Koltai M. Gábor.
Szereplők:
Horváth László Attila, Szabó Márta, Losonczi Katalin, Fridrik Noémi, Illyés
Ákos, Horváth Réka.