Az ördög tudja csak, hogy mi volt a célja - BOLDOGTALANOK
2009. november 30.
Színházi
előadásra évek óta nemigen használt helyen, a nyolcvanas években
korszerűnek számító zalaegerszegi VMK-ban, mondhatjuk, a világ
végén vitte színre Koltai M. Gábor Füst Milán Boldogtalanok című
remekét a Hevesi Sándor Színház társulatának tíz tagjával. KRITIKA
Füst Milán Boldogtalanok című drámájával megelőzte a korát –
mentegethetnénk az értetlen, netán boltosként kalkuláló kortársakat,
ami marhaság lenne, ugyanis kora jelentős gondolkodóihoz, alkotóihoz
mérhető művet hozott létre; hogy a fogadtatása olyan volt, amilyen, az
más lapra tartozik. (A más lapon folytatva egy kicsit: ennek az
érzékenyen értő előadásnak sem adok sokkal többet: nem hiszem, hogy az
egykor oly korszerű zalaegerszegi városi művelődési központot ellepik
az időutasok, hogy végre lássák, Füst Milán drámája mennyire kortársa
Bertrand Russel Miért nem vagyok keresztény? című írásának.)
A Boldogtalanok színtiszta matematika: olyan nyelvi és gondolati
építmény, ahol a betűkkel és számokkal leírható relációk logikusak, s a
főtétel szerint, a semmit fel és meg nem oldó tragédia mindenkire
vonatkozó végzete elől nincs hova menekülni. Katarzis? Hol van az már.
Kisrealista sztoriból épül a létdráma (amelyben önmunkarajzi
motívumokra ismerhetünk): úgy tűnik, Húber Vilmosnak legalább két nője
van, ez egyesek szemében irigylésre méltó; aztán az anyja – élete
ártalma – utolsó erejével még igyekszik anyagyilkost csinálni belőle;
kisgyermeke meghal, amit szenvtelenül vesz tudomásul; majd az őt
mindenen át és túl szerető nője rafináltan halálba segíti fiatalabb
vetélytársát. Aztán ott ülnek mindenen túl, mint valami pesti külvárosi
Bonnie és Clyde, körülöttük pedig élők és „holtak”, a szeretet miatt
tönkrementek és meggyilkoltak mondják Pál Apostol első levelét a
Korinthusbeliekhez. A szeretet soha el nem fogy. Az előadásból
kiviláglik, ez az egyik legfenyegetőbb mondatunk, félreértés ne essék,
semmi cinikus, semmi kortársi eredetieskedés nincs ebben.
Persze már a színdarab is sokkal differenciáltabb ennél, ha csak a
figurákat figyeljük is, amelyeket az előadás elénk tár. Füst Milán
drámája úgy jön át téren és időn, hogy felesleges lenne utánaigazítani,
így a díszlet és a jelmez a legapróbb részletekig onnan van,
ránézésre pedig nem a funkcionalitása látszik – az kiderül közben –
hanem a líraian letisztult szépsége. Az ember gyönyörködik, ahogy a
nyomott mintás falak fénytől finoman szőtt kelmeként megmutatnak időn
és téren túli figurákat, pillanatokat; megnyugtató és felzaklató, hogy
van ez a mögöttes világ. Vereckei Rita munkája nyomán
az is szembeötlő, a mindenség könnyű csodái mellett – ami három pár,
ortogonális síkban mozgó semleges színű, finoman századelőt idéző, de
most is érvényes motívummal díszített falként jelenik meg – az ember
teste, lelke kínok tárháza: a gyötrelmekben keményedő soványságon lógó
ruhák, az állandó belső harc elől menekülés verejtéket csordító
szorongató öltözéke, a semmi nyomorúságának demonstratív és ügyeskedő
komédiázása lehúz a nyomorúságba. Az alkotók a hely adta körülményeket
hozzáadják a látványhoz: a harminc évvel ezelőtti világítást a
helyzethez igazítják, felülről és oldalról pontosan világítanak, de
fátyolként használják a fényt, így a díszlet misztikusabb lesz, a
szereplők pedig bukdácsolóbbak. A két világ a zenében találkozik, a
mindenségből táplálkozik, az embert táplálja; (a rendező szíves közlése
szerint) Zbigniew Preisner drámaian érzelmes muzsikái állítják meg az
időt kiemelt pontokon.
Amikor a szegényes lakásba megérkezik özvegy Húberné (Ecsedi Erzsébet), Nemesváraljai Gyarmaky Róza (Tánczos Adrienn)
leszegett fejű csontos nyakszirtjét pillantja meg. A párbeszédük nem
hagy kétséget drámai eltökéltségük felől. Amire megérkezik Húber Vilmos
(Farkas Ignác), már megvan az egyenlet mindenkinek.
Ülhetünk neki a feladatnak. Egyre több ismeretlen részlet derül ki a
történetből, közben az események folytán egyre mélyebbre jutunk a
gazdagon részletező színjátékban. A változatosság, a feszültség, a
színészi odaadás ellen védtelen a néző, belekerül a dologba, már érzi a
tükör előtti pillanatot, amikor pózban még igyekszik a sporthasat,
muszklit tűrhetőnek látni, de már minden porcikájában tudja, hogy ez
most a kisebbik baj. Aztán igyekszik az ember elmenekülni az érzéstől,
ahogy a földön fetreng, édes kisfiamot jajgatva, igazian fájó kínnal,
és azzal, hogy tovább kell élni, mert muszáj. Füst Milán drámájában sok
kiszámíthatatlan elem van, amely szükségszerű (így matematikai), ezt
töltik meg jelenvalósággal az előadásban. A szikár drámából Sediánszky Nóra dramaturg
néhány apróságot vett ki, igazított meg, a szerzőhöz hűségesen. Ez
persze nem a mostanában különösen kedvelt „csontra húzás” vagánysága
(és legyünk igazságosak, szerethető bátorsága), mert Koltai M. Gábor ragaszkodó
részletezéssel csinál színházat Füst Milán szövegéből. A szereplők mind
részesei a drámának, a mellékszereplők nem mellékesek, az ő figuráikból
épül a történet, a világ. Mindannyian széles skálán játsszák a maguk
történetét, de minden pillanatukra szükség is van. A dráma már
bírhatóság határán túli pillanataiban a rendező megkegyelmez, engedi
észrevenni, hogy színházban vagyunk, egy snittnyi film, egy
varietéjelenet, egy pár taktusnyi tánc tanítja az előadás elejétől a
nézőt, hogy kell viselni. Nem játszik a dráma ellen, ahogy emelkedik a
feszültség, egyre több őrülettel meséli az eseményeket: Beck doktor (Szakály Aurél)
a józan külvilágot képviseli, de ő is mélyen érintett Húber Vilmos
történetében, még akkor is, ha ő a tragédiának „csak” tehetetlen
szemlélője, viszonyítási pontként van jelen, a tragédiát keservesen
tudja. Amikor Sirma (Hertelendy Attila) a véres
hentes-kötényében áll széttárt karral, mint valami Krisztus – persze
benne vagyunk a reálisban, mindvégig, már mi is tudjuk, hogy ez
valóságos őrület; aztán amikor eljut Víg Vilma (Pap Lujza)
az eszeveszett véghez, már nem hurka-kolbászt küld a hentes, hanem egy
disznófejet. Nincs ennek olyan dekódolható jelentése, mint egy lófejnek
Olaszországban (ha igaz, annak van), de mégis értjük abban a
pillanatban, hogy van ebben valami mitologikus többlet, az
elkerülhetetlen pusztulás jövendölése.
Az előadás világosan megmutatja a dráma egyetemességét és
eredetiségét, néhányszor alighanem eljátsszák ebben az évadban, aztán
megy bele a moslékba.
Szerző:
Proics Lilla
Proics Lilla
Fotó:
Hevesi Sándor Színház
Hevesi Sándor Színház