A szeretet igazolatlan hiányzása a világból
Ungvári Judit | 2007. június 12., 10:57
Nehéz, de nagy kihívást jelentő művet vitt
színpadra a Nyíregyházi Móricz Zsigmond
Színház társulata, amellyel kivívták a
meghívást a Pécsi Országos Színházi
Találkozó versenyprogramjába. A kétfejű
fenevad, Weöres Sándor 1972-ben – egyesek szerint
1968-ban – írott darabja a magyar irodalom egyik
legtalányosabb, ám kétségtelenül
legérdekesebb drámája. A nyíregyháziaknak
sikerült a kihívásnak megfelelni, produkciójuk
összetett és elgondolkodtató, akárcsak Weöres
darabja.
A mű 1686-ban, a törökellenes hadjárat utolsó
pillanataiban játszódik, amikor az osztrákok elűzik
Buda alól a törököt. Sajátos világot
ábrázol, amelyben a háború poklának
valamennyi összetevője jelen van, menekültek,
fosztogatók, feldúlt vidékek, magányos és
túlélni próbáló emberek. Kelet és
Nyugat határán vergődő országot ábrázol,
ahol nagyhatalmak váltják egymást, s ahol a politikusok
úgy váltogatják az ideáikat, mint az
alsóruhát, miközben a kisemberek egyszerűen csak
élni próbálnak, de túlélésük
érdekében leginkább egymást öldösik. Ki
merné azt állítani, hogy nem aktuális ez ma?
Bejön a színpadra egy csellista, egy dobos, majd egy
zongorista, egy gitáros, és miközben a
nézőtéren elfoglalja helyét a
közönség, elindul egy monoton zene. Unottan,
verkliszerűen játszanak – csak egy nap a világ,
énekli a díva. Minden mozdulat rutinszerűen
természetes, igen, kérem, a káosznak is megvan a maga
rendje. A nyíregyházi társulat rögtön az
előadás kezdetén megteremt egy atmoszférát.
Sötét, rút, foltos világ ez, melyben a zűrzavar
a legnagyobb szervezőerő. Hányódás és
hányattatás, kiszolgáltatottság,
jellemtelenség boldogságvágy és erőszak
– alapvető emberi mozgatórugói annak a
történetnek, amely darabbéli idejét tekintve ugyan a
17. században játszódik, de nem kell hozzá
különösebb képzelőerő, hogy mai
áthallásokat érezzünk. A
társítást segíti az a rendezői
koncepció, hogy a 20. század elejének
háborús közegében mozgunk, ennek a korszaknak a
jelmezei, tárgyai jelennek meg a színpadon. Az átemelt,
vagy párhuzamosan futó idősíkok
ellényegtelenítik a kort, s a néző leginkább a
szövegre, a helyzetekre, a cselekvésekre figyel. A Weöres-szöveg
különben is sajátos, költői és archaikus,
fura nyelvezet, amit a nyíregyházi színészek
páratlan természetességgel mondanak.
Ellentmondásos szokott lenni a darab
megítélése, hiszen jó néhányan nem is
tartják színpadra alkalmas alapanyagnak. A
nyíregyházi produkció ennek élő cáfolatát
adja. Koltai M. Gábor rendezése átgondolt, nem
igyekszik minden veretes szó
megfejtésére-megértetésére, ám a
hangsúlyok mindvégig a helyükön vannak. Ügyesen
egyensúlyoz a háborús relikviáktól és
szemétszerű kacatoktól túlzsúfolt
térben, a sok szereplő mozgatásával, és
stílusban is, néhol egészen abszurdba hajlik, néhol
klasszikusan drámai szituációkban időz. Jó az
előadás dinamikája, a káoszdramaturgia egyszer
fejkapkodásra késztető őrületet, másszor
boldogtalan emberi csöndeket dob fel. A háború
sarkukból kifordult figurái, a raboló,
erőszakoló szerzetesek, a túlélése
érdekében végül törökké vedlő
osztrák komiszár, szemben az elesetteken segíteni
próbáló zsidólány őszinte,
gyakorlatilag krisztusi szeretetével.
A nyíregyházi társulat kiváló,
összeszokott, értékes és
értékteremtő alkotógárda, remek összmunkával
és kiváló egyéni alakításokkal
találkozunk ebben az előadásban. Kiemelkedő ebben
Fazekas István, Horváth László Attila, Tóth
Károly, Szabó Márta, Losonczi Katalin, Avass Attila,
Gyuris Tibor. A nyíregyháziak az elmúlt években
már több POSZT-on szereplő produkcióval is
bizonyították, hogy képesek az egyenletes
színvonalú, összehangolt alkotómunkára. Produkcióik külön
értéke, hogy remek csápjaik vannak, mit is kell ma
bemutatniuk.
Weöres Sándor műve nehéz alkotást
rótt az előadás készítőire, de
egyáltalán nem véletlen, hogy most került
színre. Háború ugyan nincs, de legalább olyan
zűrzavarban élünk, mintha lenne. A 20-21. század
történései prolongálták szegletünkben a
darabban is ábrázolt világot. Ma sem látunk
tisztán, milyen játszmák folynak a fejünk felett,
miközben harcosan védjük ezt vagy azt az eszmét a mi
kis átjáróházunkban, valahol
Kelet-Európában, valahol Magyarországon. Egy jó
színháznak az is dolga, hogy érzékenyen
reagálja le az életüket. A nyíregyháziak
reflexiója érdes és elgondolkodtató a minket
körülvevő érdes és elgondolkodtató
valóságról. Le a világtörténelemmel Le
a fujtogató álerkölccsel, a fogolytáborra hasonlatos ál-békével,
a rettegő ál-hatalommal! Le a politikával,
diplomáciával, s a paktumokkal, melyeket az uralmak a lakosság
ellen koholnak!” – hangzik az előadás kellően
jól pozícionált kulcsmondata. Weöres üzen:
gondoljuk át mételyeinket, melyek természetesen ma sem
mások, mint akár a 17., akár a 20. században.
Háborúság, meg nem értés, a szeretet
és az értékek igazolatlan hiányzása a
világból – vajon ez mindig visszajár? Vajon az
emberiség történelme csupán az acsarkodások
közötti pillanatnyi megnyugvások láncolata? Weöres
üzenetének aktualitásához nem fér semmi
kétség.