|
A Ráday sarkán - Három este a Stúdió "K"-ban
(színház)
(...)
Szophoklész hőse Lémnosz szigetén tengeti életét betegen és
magányosan, irtózatos fájdalmak közepette. A sziget kis
dobogó, körötte a tenger vékony csatorna, rajta papírhajó. A
Kar szerepében Menszátor Héresz Attila fehérben varrogat
oldalt, úgy beszél, mint egy ember, de hisz nem is antik
szavalást, hanem jelenünkből kimetszett, perzselő
konfliktushalmazt hallunk-látunk. Koltai M. Gábor rendező
Sediánszky Nórával, állandó dramaturgjával alaposan
megdolgozta a szöveget; kondenzálta, hozzápasszította a tér
adottságaihoz: nagyon sűrű itt minden. Vereczkei Rita díszlete
lepukkant, de kortárs, jelmezei pedig kortalanok. Huszár Zsolt
Odüsszeusza szörnyeteg reálpolitikus - az ilyeneknek áll a
zászló. Ha kinyírják, jön egy Héraklész, és csillámporral
feltámasztja. A fiatal Neoptolémoszt Kovács Krisztián tán
azért játssza halványabbra, mert hiába csapódik árulás és
becsület közt, erőtlen alak, nincsen jövője, akkor sem, ha
van.
Az előadás Mucsi Zoltán Philoktétészéé; Koltai M. Gábor
rendezése erre a kidolgozott alakításra épít. Mucsi a figurát
olykor túldolgozza; a kéztartás, a mimika - és persze a hang,
a mozgás, a tartás, a járás - látványos kórképet jelenít meg:
az erő túlhabzását. Igaza van, hogyne. El kell mennie bevenni
Tróját. Nem kell elmennie bevenni Tróját. Mucsi Zoltán a
tehetetlen szenvedély maga. Akár megy, akár marad, már
felzabálta a rohadék hatalom, a cinikus Héraklész, a még
romlottabb Odüsszeusz - de leng, leng a görög zászló. Ez a
lényeg.
(...)
Csáki Judit
|
|