Móricz amerikai filmsztorit gömbölyít (Horváth László Attila) Nagy Erzsébet
Nem
Móricztól, hanem Móriczról játszanak. Esetleg Móriczcal. Tasnádi István
Annuskája Hargitai Iván rendezésében, Ladányi Andrea koreográfiájával
kissé erőszakoltan korszerűsített-stilizált adaptáció, Pozsgai Zsolt
Naplopókja, melyet Bodolay állított színre, oktalan bolondozás az első
Nyugat-nemzedék nagyjaival a híres Négyessy-féle stílusgyakorlatok
ürügyén. (A Móriczot alakító Nagyidai Gergő feledhetetlenül adja elő
benne A török és a tehenek című gyerekverset.)
Igazi XXI. századi pillantást vet viszont a nagy íróra és
művészetére Forgách András darabja, a Tragédia. A viszonylag korai,
1909-ben született remek novellát és annak későbbi, 1933-as, hollywoodi
ihletésű változatát, az Egyszer jóllaknit helyezi egymás mellé és
helyezi bele az író életébe. A magát amerikanizálni próbáló Móricz
Zsigmondot mutatja be. Forgách András az 1993 óta több helyen – köztük
Nyíregyházán is – sikerrel játszott darabjában, a Tercettben már biztos
színműírói érzékkel tette színpadra Móricz őrlődését a két asszony, az
első és a második feleség, a gondos gazdasszony, Janka és a csillogó
színésznő, Mária között. Most abból az alkalomból, hogy az író egy
amerikai riporter kísértése nyomán amerikai filmsztorit gömbölyít
egykori kis remekéből, mosolyos bölcsességgel veszi szemügyre ezt, az
író lelkéből kitörölhetetlen viszonyt is. Bravúros szürrealizmussal
keveredik a színpadon a szikáran drámai eredeti novella és a szerelmi
háromszöggel dúsított-hígított későbbi változatból elképzelt film
forgatása, az interjúkészítés meg a Simonyi
Máriával és a Janka emlékével való küzdelem. Koltai M. Gábor rendező
győzi az iramot az írói képzelet csapongásával, biztosan veszi az éles
kanyarokat, jól követhető rendet tart a merészen változó képek között.
Pontosan közvetíti a mai író tisztelgő iróniáját a hatalmas előd iránt.
A Tihanyi Ildikó tervezte látványban jól megfér együtt az írói otthon,
a puszta, az ifjú gróf vigyorgó falova a záróképben magukra maradó,
feketére égett napraforgókkal. A vicc a tragédiával, a derű a teljes
reménytelenséggel.
Ha Horváth László Attila és Puskás Tivadar együtt van, általában
csoda történik a nyíregyházi színpadon – ez most is így van. Horváth
László Attila a paraszti eredetét mutogató, vaskos Móricz játékosan
légiesített mását jeleníti meg, Puskás Tivadar könnyedén alakul át dör
zsölt amerikai újságíróból felszínes, ám kérlelhetetlen szenvedélyű
magyar gróffá. Szalma Noémi aranyló pongyolában a gondos feleséget
játszó, a pusztai forgatáson a bájos parasztmenyecskét alakító
színésznőt jeleníti meg – mindkét szerepet eredetien, a szokványos
manírok nélkül adva. Avass Attila szokott hebrencskedését kellően
visszafogva játssza mindkét novellaváltozat hősét, az éhezéstől eszét
vesztett, bosszúszomjas parasztot.
Az Annuska a közkeletű Móricz-képet próbálja megújítva újrarajzolni,
a Naplopók eléggé földszintes humorral mulattatja a publikumot, a
Tragédia meg ínyenceknek való különlegesség. |