SZÍVEK TITKA
Füst Milán: Boldogtalanok / Hevesi Sándor Színház, Zalaegerszeg
2010.02.14.
Koltai M. Gábor rendezése pasztell barnára hangolta a Boldogtalanokat,
hogy a kortalanított múltban tartva az ismerős történetet, érzékeny
elemzéssel hagyja érvényesülni a drámát és az azt – elsősorban a
nyelvi-poétikai regiszterben – működtető titkokat. Az utolsó előtti
pillanatig. MIKLÓS MELÁNIA CIKKE.
Ecsedi Erzsébet |
Füst
Milán 1914-ben „naturalista” színműként íródott drámája kortársai
körében köztudottan elutasításra talált, s csak Székely Gábor hetvenes
évekbeli rendezésétől kezdve vált az irodalmi és színházi érdeklődés
újrafelfedezett darabjává. Azóta több nemzedék megfogalmazta a maga
olvasatát, amelynek sorában
Koltai M. Gábor rendezése
a szöveghű, az elemzést a dráma nyelvi-poétikai rendszeréből kibontó
megközelítésekhez tartozik. A zalaegerszegi előadás nem aktualizál, nem
akarja napjaink bulvárhíreinek szintjére banalizálni a szerelmi
háromszög-tragédiát, és nem is formalizál, hanem afféle múltban
gyökerező, lírai-lélektani példázatként állítja színre a drámát, annak
minden pszichológiai, realista és egzisztencialista vonatkozásával
együtt. Nem a mának tart tükröt tehát, hanem a mindenkori
jelennek, így a nézői figyelmet és a szöveg dramaturgiáját
szervező fő kérdés, a „hát, milyen emberek ezek”, intenciójában
„visszafelé” olvasódik, azaz olyanok, mint mi, illetve mi is olyanok
vagyunk, mint ők: állatok és emberek – nemre, korra, szociális és
történelmi körülményekre való tekintet nélkül.
Ecsedi Erzsébet, Tánczos Adrienn és Pap Lujza |
Az
előadás ennek megfelelően a valószerűség és az elemeltség kettősségében
stilizált környezetben játszódik (díszlet- és jelmeztervező:
Vereckei Rita).
Egyrészt hangsúlyosan színházi tér, amelynek a városi művelődési
központ Kamaraszínház-termi adottságai (a kopott parketta és a régies
környezet) ugyanúgy részei, mint az egyetlen helyszín tagolására,
átalakítására, valamint a szereplők egymáshoz való viszonyainak
ábrázolására szolgáló, csipkésen áttört, virágmintás, páronként barna,
pisztáciazöld és vajszínű mozgó paravánok. Másrészt a jelmezekkel és
kellékekkel megjelenített tárgyi világ megidézi a múltat, de nem korhű
(Beck doktor fülvizsgáló eszköze talán a múlt század elejéről, Húberné
hálós szatyra a nyolcvanas évekből való), és noha részleteiben
realista, hatása mégis utalásszerű (Húberék szobáját egy kereken guruló
egyszemélyes ágy jelzi és egy fekete asztal vizeskancsóval,
tonettszékkel, a nyomdát három ugyanilyen asztal székekkel, sárga
papírkötegek és egy régi targonca stb). A ruhák szintén a fekete, a
barna, a vajszín és a szürke árnyalataiban alkotnak jelentéses
összhangot: Róza például szürkészöld, barna, a gyerek halála után
fekete átkötős ruhát hord, lábán zoknit, majd viseltes cipőt; Vilma
világos alapon fekete pöttyös ruhát, harisnyát és Rózáéval azonos, de
jobb állapotban lévő cipőt, később világosbarna, mintás átkötős ruhát
és piros papucsot.
Farkas Ignác, Pap Lujza és Tánczos Adrienn |
A
valóság illúzióját felkeltő és az összefüggéseket egyaránt sejtető
színpadi világ azonban csak kulissza, háttér a lényeg, a Füst Milán-i
dráma minél mélyebb rétegeinek felfejtéséhez. Koltai M. értelmezése e
tekintetben
Schein Gábor darabelemzésével mutat rokonságot, mintha annak nyomán haladna, vagy legalábbis azt igazolná. Schein a
Nevetők és boldogtalanok
című kötetben (Akadémiai Kiadó, 2006) a korábbi, a naturalista-,
realista-, egzisztencialista-, analitikus- és abszurd dráma
szempontjait vizsgáló elemzésekkel ellentétben Almási Miklósnak a
második Székely-rendezésről írt kritikájából indul ki, és a szöveg
poétikai sajátosságait hangsúlyozza. A nyelvi és dramaturgiai működésre
vonatkozó megállapításai ugyanakkor az előadás(mód) kérdéseit is
körvonalazzák. Eszerint a szereplők tragédiája elsősorban nem a
társadalmi-szociális körülmények függvénye, hanem a nyelvi játszmákban
megmutatkozó ösztönök, élet- és sorstörténetek által predesztinált
helyzet. Cselekvőképességük valójában a beszédszituációkban való
aktivitásban érhető tetten, ennek viszont az igazság elhallgatása
illetve a helyzeti fölény megszerzésére irányuló csalás a fő
mozgatórugói. Miközben a párbeszédek retorikai küzdelmeinek célja, hogy
kiderüljön, „milyen ember” a másik, Füst Milán figurái annál
kiismerhetetlenebbek, minél többet tudunk meg róluk. A szerepek „olyan
formák, amelyek nem töltődhetnek ki egy jellemmel rendelkező, önmagával
azonos személyiség jegyeivel” (219.o), hanem a nyelvi működés által
folyamatosan alakulásban lévő személyiségek megformálását feltételezik.
Mivel a dialógusokban mondatonként változik a róluk való tudás és a
köztük lévő viszony, az előadás átgondolt elemzést, rendkívüli
koncentrációt és összjátékot kíván az alkotóktól.
A zalaegerszegi Boldogtalanok
pedig ebben igazán nagyon jó. Koltai M. rendezésében a három fő alakra
helyeződik a hangsúly: Húber, Húberné és Róza az események aktorai,
akik a többieket felhasználják a köztük zajló játszmához. A cél, hogy
győztesen kerüljenek ki a (szó)csatából, amelyben a másik manipulálását
az okok és indítékok leplezésével, a kiszámíthatatlansággal és a
titokzatossággal tartják fent.
Tánczos Adrienn és Farkas Ignác |
Róza
magányában emberien esendő, ugyanakkor „ravasz”. A Húberrel való
élettársi viszonyát nem a szexuális vonzalom inspirálja (a férfit
állati indulattal üti, veri, fojtogatja az ágyon, amit erejének biztos
tudatában a másik fél hagy), ragaszkodásuk sokkal inkább egymásra
utaltságból ered (Húber atyai szeretettel öleli magához és
vigasztalja).
Tánczos Adrienn széles skálán
építi fel és sűríti mindazon állapotváltozásokat, amelyeken Róza
keresztülmegy: a társra vágyást és a szeretetre való képtelenséget, a
beletörődést és a kétségbeesett tenniakarást, a cinikus dörzsöltséget
és számító óvatosságot, a beteges ragaszkodást és az önző gonoszságot.
Miközben sikerül megtartania Húbert (Vilma öngyilkossága utáni
összenézésükben a kölcsönös védszövetség és a megértő szeretet egyaránt
megjelenik), a figurát tovább mélyíti néhány titok. Hogy most nem
szeretője a hentesnek, az biztos (hiába teperi le Sirmát ugyanarra az
ágyra, a férfi elmenekül), de hogy volt-e valamikor, vagy csak ezzel
kecsegteti szállásadóját, nem tudjuk; Húber munkát ad neki a nyomdában,
amiből ő tartja fenn a lakást, ám rejtve marad, hogy milyen biztonságot
kap ezért cserébe; talán nem is Húber az apja a gyereknek, hiszen
egyikőjüket sem köti szinte semmilyen érzés hozzá, így az is kétséges,
hogy kitől maradt újra terhes.
Pap Lujza és Tánczos Adrienn |
A
kelepcébe csalt Vilma hozzá hasonlóan inkább kötődésre, mint szerelemre
vágyik, és a játékszabályokat nem ismerő ártatlansága teszi áldozattá.
Noha fel-felvillan benne a gyanú, hogy kihasználják, egészen addig nem
látja ezt, míg Róza öngyilkossággal nem fenyegeti Húber hűtlensége
miatt. Vilma tehát nem a megesettség okozta szégyenében öli meg magát,
hanem mert a továbbélést jelentő lehetséges minták mindegyikében
kudarcra ítéltetett: egyedüllétre ugyanúgy képtelen, mint ahogy a
csalás azon módszereit sem ismeri, amelyekkel megtarthatná a férfit,
ölni pedig nem tud.
Pap Lujza egységesen visszafogott
színekkel ábrázolja az őszintén naiv lányt, hogy aztán a
helyzetfelismerés jelenetében annál erőteljesebben és meggyőzőbben
történhessen meg az áldozattá válás tragédiája.
Ecsedi Erzsébet
Húbernéja komédiázásban jó: a dörzsölt vénasszony lop-csal-hazudik,
hogy hozzá kösse magát a fiához és kihasználja, azonban csak
pillanatokra mutatkozik meg benne az öregségtől és elhagyatottságtól
való félelem szomorúsága. Karaktere más szempontból is a felszínen
marad, nem derül ki például, hogy ismerné a férfiért folyó küzdelem
praktikáit, így nem tud kibontakozni az anya-fiú kapcsolat
(elő)története és mélysége. A rendezés Húberné leleplezését és halálát
külső eszközökkel segíti meg: a megszégyenítésnél lerántják fejéről a
parókát, halála pedig az „élőkkel” való álomszerű táncként zajlik le,
amely az előadás egyik legelemeltebb, a szürrealitás határát súroló
jelenete.
Kovács Olga és Farkas Ignác |
Az előadás abszolút origója Húber Vilmos, aki nem egyszerűen rejtélyes figura, hanem maga a titok.
Farkas Ignác
a középkorú, meglett férfi (ön)ironikus mindentudása, bölcs
(el)hallgatásai, a (saját) titokkal terhelt magány öntörvényűsége, az
önmagának és másoknak való kiszolgáltatottság, az elfojtott indulatok
és a megbocsájtó szeretet megannyi árnyalata mentén építi formátumossá
e nők vonzásköréből menekülni nem tudó férfi alakját. A robusztus
termetű, szerethető Húber azonban sokkal inkább tűnik az érzelmi
kötődés különböző szálaival kuszává szőtt magánéleti körülmények
áldozatának, semmint okozójának. Ám azáltal, hogy személyiségének
minden megnyilvánulása a – lényege szerint megoszthatatlan – titokra
utal, az ösztöneit felvállalni nem tudó, sorsa felől dönteni képtelen,
folyamatos élethazugságban élő ember felelőtlenségével kárhoztatható,
az ebből bekövetkező tragédiákért pedig szánandó. Húber figurájának
rejtélyessége emellett a szereplőktől elhangzó minősítésekkel (gonosz,
rossz ember, „állat”, léha és nők után jár) ellentétes
személyiségvonásaiból ered, másrészt a papi neveltetésből eredeztethető
morális értékrend és az elfojtott ösztönök feszültségéből.
Hertelendy Attila. Fotó: Pezzetta Umberto (Forrás: Hevesi Sándor Színház) |
Koltai
M. ezt egy vendégszöveg cselekménybe építésével erősíti fel: Sirma, a
hentes, éppen egy disznószívet hoz ajándékba, amikor az üres lakásban
leül a kisasztalhoz, ahol egy papírt talál, és elkezdi olvasni Szent
Pál Szeretet-himnuszát. Feltételezhetően Húberhez tartoznak a sorok, de
hogy a senki másnak meg nem mutatott naplójából kihullott lapról van-e
szó, vagy az iránta gyengéd érzelmeket s vele közös titkot ápoló Beck
hagyta-e ott üzenetként, netán egy levél, amit írhatott bárki, Róza,
Rózsa, Vilma, a pap, akár még a parasztasszony is – nem tudhatjuk. Az
előadás utolsó jelenetében, Vilma öngyilkossága után ugyanezt halljuk
vissza az immár „civilként” színre lépő színészektől. A hit, remény,
szeretet örökérvényűségét hirdető zárlat a dráma kibontott mélységeinek
vonatkozásában leegyszerűsítő didaxisként hat, ám a társulat és a
nézők közösséggé válásának bizalmi helyzetét teremti meg.
Szerző: Miklós Melánia