|
Nekünk annyi
Stanislawa
Przybyszewska: A Danton-ügy
Nem rólunk, viszont nekünk beszél Koltai M. Gábor
rendezésében A Danton-ügy, amely a Stúdió "K"-ban került színre.
Szerzője, Stanislawa Przybyszewska majdnem kilencven éve írta (Daniel
Gerould remek esszéje a szerzőről és a darabról olvasható a színház
honlapján), egy régóta modellértékűnek tekintett, ismertnek tételezett,
ám voltaképpen igazából mindmáig kevéssé ismert helyzetről: Danton és
Robespierre antagonisztikus szembefordulásáról, alig öt évvel a francia
forradalom kitörése után.
Mondom, az előadás nekünk beszél; Koltai M. Gábor szokásosan
analitikus, intellektuálisan erőteljes módján. Nézzük innen és nézzük
onnan: fő- és mellékszereplők mondják a magukét (és olykor a másikét)
forradalomról, bálványról, népről. Ebből lesz látvány, szenvedély,
színház.
Koltai M. Gábor "hontalan", színházról színházra vándorló rendezőink
egyike. Mindenütt minimum figyelemre méltó a névjegy, amit letesz, de
hosszabb távra - netán egy műhely létrehozásának idejére - sehol sem
marad és/vagy sehol sem marasztalják. Olvasottsága, kifinomult
elemzőkészsége, intenzív kutatóhajlama - és szilárd belső mércéje,
esztétikai igényessége - nem kurrens áru mostanság, hanem színházi
ínyenceknek való csemege. Egy kisebbség - hadd mondjam: "törpe
minoritás" - élvezeti cikke.
A Stúdió "K" ugyancsak egy törpe minoritás otthona. Az
igényességben, a szellemi kíváncsiságban találhattak egymásra - nem
először - a fiatal rendezővel. A francia forradalom közege mint színházi
ürügy már otthon van itt - a Zöld Kakadu című előadás baljósan
mondén atmoszférája helyett azonban most Robespierre cella- vagy inkább
koporsószerű otthona a kiindulópont.
Az idő pedig: a forradalom épp felfalja gyermekeit. 1794 válaszút:
Danton vagy Robespierre. Przybyszewska szövegét persze nem a sztori
izgalma pörgeti, hiszen már az elején elmondják a végét: Dantonnak annyi.
Ezt egyébként Saint-Just mondja, és Robespierre - aki azt is tudja,
hogy ha Dantonnak annyi, akkor a forradalomnak is annyi, és akkor
neki is annyi - még bízik abban, hogy csekélyebb áldozattal is meg
lehet úszni. Hátha a nyilvánosságtól való elzárás - vagyis Camille
Desmoulins és Danton Robespierre-ellenes lapjának, a Vieux Cordelier-nek
a betiltása - is elég az elszigeteléshez. Persze nem elég; a diktatúra
pedig fenyegetőn közelít, szabadságnak és forradalomnak becézik, de a
vezetők már tudják, hogy ez az úthenger őket is kivasalja. Ha a
bálványokat elpusztítják - márpedig Danton bálvány - akkor, ahogy
Robespierre ugyancsak már az elején elmondja, "az emberi lelkekben"
pusztítják el a forradalmat, mert "a hitük vész el" (mármint a népnek). A
manipuláció életre-halálra megy: agyat mosni, bálványt szülni és ölni,
lózungokat fejekbe sulykolni - és időt, időt nyerni. Mielőtt
Franciaországra rászabadul a terror.
Vándorlunk az előadás helyszínein, olykor álldogálunk, máskor
sámlin, hokedlin ülve nézzük, amint Danton (valódi és megjátszott
magabiztosságot váltogatva) tüzeli és nyugtatja maroknyi hívét, vagy
Robespierre a lehetséges taktikákat próbálgatja Danton eltávolítására. A
színházjáró túra - melynek látványvilágát Vereckei Rita korhű és mai
jelmezek egymásra kopírozásával, valamint a Stúdió "K" alapvetően
barátságos-otthonos közegének felhasználásával teremtette meg -
valójában szellemi kalandtúra, melyben nemcsak a nagy dolgokról vallott
nézetek ütköznek meg keményen, hanem a figurák jellemei, szenvedélyei
is.
Az előadás csúcspontja Danton és Robespierre vacsorajelenete: az
aszkéta Robespierre persze nem eszik, az ivásba is csak Danton zsarolja
bele - viszont kipakolják a kártyákat az asztalra. A népről beszélnek,
de a kiválasztott figurák érdeklik őket, a forradalomról szónokolnak,
valójában azonban kiszorítósdit játszanak - és közben két összeillő
ember mérkőzik meg itt, akiket még valamiféle férfiszenvedély is egymás
felé taszít. Az egyiküké az utca, a másikuké a konvent, de mindkét
hatalom virtuális, és forgandó, akár a szerencse. Kristálytiszta rajzát
kapjuk itt a két vesztesnek - és a harmadikénak: ez lennénk mi, itt és
most.
Kuna Károly Robespierre-je kifinomult, szikkadt figura; szomorú
hatalmas, akinek kevés öröme van az életben, de nagy esze és még nagyobb
kitartása. Hajlíthatatlan, ahogy mondják róla. Menszátor Héresz Attila
Dantonja élethabzsoló - s hogy mikor mi tartozik az életbe, azt ő dönti
el: nők, pia, barátok, hatalom, önimádat, vagy mind egyszerre. Kettőjük
harcában változatos figurák asszisztálnak; köztük Tamási Zoltán
rezignált és magába forduló Philippeaux-ja a legkiábrándultabb, Kovács
Krisztián Camille Desmoulins-ja veszít a legtöbbet, és Vékes Csaba
Legendre-ja az örök túlélőaspiráns. És van még az eltorzított arcú,
engedelmes hívek serege, és vannak a nők, akik így-úgy, de egyként
sikertelenül küzdenek magukért vagy szerettükért. És van halál a
színpadon meg a levegőben: mindenki sorra kerül.
Az előadást nem válogatták be a POSZT best-listájára, pedig a "very
best"-ek egyike. A Stúdió "K"-ban kell megnézni, úgyis ott van otthon.
Stúdió "K", március 15.
Csáki Judit
|
|