Népszabadság Online

2004. január 15.

hirdetés

hirdetés



   Szavazás  Fórum  Adatpark  EMIL  Hotelek
Oldal küldése Oldal nyomtatása  Archívum, Keresés: 




NOL Rovatok

Amerika háborúi

EU

Belföld

Külföld

Gazdaság

Kultúra

    • Építészet

    • Tudomány

    • Színház

    • Film

    • Zene

    • Kiállítás

    • Könyv

    • Média

    • Kult

Sport

Papírkosár

Utazás

Alternatív

NOL Galéria

Sziget 2003

Népszabadság mellékletek

Infovilág

Budapest

Hétvége

Jövő7

Kerékvilág

Gyógyász

Ingatlanpiac

NOL Állandó

Országimázs

Kiemelés tőlem

A nap linkje

Adatpark

A Wittman fiúk

Szerda-összes




Szolgáltatások

•  NOL Fórum

•  NOL Hírlevél

•  Keresés

•  Regisztráció

•  Oktatási Központ

•  Visszajelzés

•  Segítség

A Népszabadságról

•  Akcióink

•  Népszabadság Rt.

•  Szolgáltatásaink

•  NOL-impresszum

•  Partnereink

•  Online médiaajánlat

•  Print médiaajánlat




NOL » Kultúra » A vidám halál

A vidám halál

NSZ • 2003. április 17. • Szerző: Zappe László

Menszátor Héresz Attila és Parti Nóra a tatabányi Othello-előadásban
Menszátor Héresz Attila és Parti Nóra a tatabányi Othello-előadásban
Egy gondolával játszanak az Othello szereplői a tatabányai előadásban. Először mintha asztal volna, mögötte ülnek, és úgy tesznek, mintha egy ültő helyükben, szinte oratóriumszerűen akarnák előadni az egész szöveget. Kicsit ijesztő kezdés, de mire elunnánk, megmozdulnak, valóban játszani kezdenek. A darabbal és a gondolával is. A gondola ugyanis köteleken függ. Karabinerekkel lekapcsolják, visszaakasztják, felhúzzák, leeresztik.

Velence jelképét hol használják, ráülnek, kibújnak belőle, hol dísztárgyként, látványelemként kezelik. A játékteret ugyancsak a tengeri környezetet jelző homok borítja. A szereplők jellemüket a ruhájukon is hordják. Othello ugyan inkább rejteni szeretné. Elegáns fehérben jár, csak bodor frizurája árulkodik afrikai származásról. Jago csuklyás pulóverfélét visel, Desdemona szépségét keleti tarka öltözék fokozza, Lodovico, menedzseröltönyben hivataloskodik. (Díszlet: Nagy Viktória, jelmez: Kovács Andrea.)

Koltai M. Gábor rendezésében az értelmezés világos, a játék célratörő. Othello nagyon be akar illeszkedni, velenceibb szeretne lenni a tősgyökereseknél. Ezért sebezhető. A történet beszennyezi, arcát, ruháját összekeni, egyre sötétebb, mocskosabb lesz, ahogy elvadítja a szenvedély. Menszátor Héresz Attila pontosan hozza a koncepciót. Jago beteg. A gonoszság megtámadja szervezetét. Egyre sápadtabb, egyre gyengébb, egyre idegesebb. Minél jobban alakul ármánykodása, annál rosszabbul érzi magát. De nem titkos lelkifurdalás gyötri. Meglehet, éppen a testi baj torzítja el a lelkét is. Mire lelepleződik, vért hány. Huszár Zsolt alakításában maradéktalanul összeforr a testi és a lelki betegség. Desdemona Parti Nóra. Szép és öntudatos. Több mint modern, felvilágosult, bátor, emancipált nő. Egyedül ő egészséges, ép ember. Valójában ő az előadás tragikus hőse. Ő követi el a hübriszt, a túlzott erény vétkét, túlságosan jó erre a világra. Kihívja a gyanakvást, Jagónak talán csapdát se kellene állítania, hogy mértéktelen jósága felébressze az elvakulásra hajlamos férj féltékenységét. És nem is értetlen-ártatlan áldozatként viseli el sorsát, hanem mint aki tudja, hogy olyan világban él, amely nem viselhet el ennyi erényt.

A tatabányai bemutató után nem sokkal Zalaegerszegen A tavasz ébredését, Wedekind századfordulói kamasztragédiáját rendezte meg Koltai M. Gábor a Háziszínpadon. Idézik ugyan itt is Othello szavait, a darab és az előadás mégis inkább a fiatal rendező korábbi tatabányai munkáját, a Rómeó és Júliát idézi. Ezúttal is szenvedélyes fiatalok vívják első ütközetüket az élettel, és a diadalmas megfutamodást választják. A merész elmenekülést. Nem a felnőttekkel, a társadalommal, a konvenciók világával van ugyanis bajuk, hanem magával az emberi léttel. Wedekind alapvetően toleráns, felvilágosult, szeretetteljes felnőttvilágot rajzolt főhősei köré (a rossz, a gyerekeket megnyomorító, durva szülőket csak emlegetik, nem jelennek meg), a tragédia mégsem kerülhető el.

Vereckei Rita lakótelepi ridegségű falakkal körülvett, régi szobortöredékekkel, dús gyümölcskosarakkal díszített füves kertbe helyezi a történetet, ahová csak ablakszerű nyílásokon át lehet bejutni. A történetnek csak hangulati-gondolati kerete van, szociológiai nincsen. A játéktér ki van metszve a világból, nem része annak, legföljebb ha titkos találkahely lehetne. A nyílásokon át vöröslő homály dereng át, nem tudható, a falon túl világ van-e vagy túlvilág.

A játék harsányan szenvedélyes, a fiatal színészek egy évszázadot fognak át, egyszerre régi, felvilágosulatlan, az életismerettől gondosan óvott gimnazisták és nagyszájúan öntudatos mai fiatalok. Kató Balázs Melchiort felvilágosítói hittel, lázadó öntudattal alakítja, Moritzból Mihály Péter a leküzdhetetlen félelmet, a menekülés belső kényszerét hozza ki erőteljesen, Tisza Anita Wendla kíváncsiságát és a felnövéstől való rettegését keveri költőivé. Pap Lujza már a fővárosi művészkörökből érkező Ilseként is a temetőben majd túlvilágra csábító Álarcos urat előlegezi meg, sejtetve, hogy a léha leányzó könnyelmű életkedve jelképes értelmet hordoz.

A tavalyi tatabányai Rómeó és Júlia végén a halott fiatalok vidám, felszabadult autókázást mímelnek. Zalaegerszegen, A tavasz ébredése végén, a temetői jelenetben ugyancsak a derűs halál mulat. Ahogyan csak nagyon fiatal emberek képzeletében lehetséges.

Koltai M. Gábornak nem a színházról, hanem az életről van közlendője, amikor színházat csinál. Alighanem unikum a maga nemzedékében.



A nap cikke

Árkok és lokátorok




Nyitóoldal  • Belföld • Külföld • Gazdaság • Kultúra • Sport • NOL fórum • Adatvédelmi nyilatkozat